17:00 - 8:00
همه روزه
02166223116
02166223169
تهران- ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ

بلاگ

خاموش کننده مناسب فلزات قابل اشتعال

خاموش کننده مناسب فلزات قابل اشتعال

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

خاموش کننده مناسب فلزات قابل اشتعال ، آتش سوزی فلزات قابل اشتعال مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، آلومینیوم، منیزیم و باریم جزء آتش سوزی های کلاس D به شمار می آیند. آتش سوزی کلاس D از آتش سوزی های کلاس های دیگر کمتر رخ می دهد، ولی در صورت رخداد خطرات خاص خود را به همراه دارند.

فلزات مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، آلومینیوم، منیزیم، باریم دارای خاصیت اشتعال پذیری بالایی هستند و در زمان حریق با نور خیره کننده ای می سوزند. مواد قابل احتراق کلاس D معمولاً در اطراف منازل مسکونی یافت نمی شوند و اغلب در کارخانه های تولیدی و یا سالن های صنعتی که فلزات در حال پردازش، قالب ریزی، ذخیره سازی، برشکاری، حفاری قرار می گیرند وجود دارد.
در صورتیکه با فلزات قابل اشتعال در ارتباط هستید بهتر است با نحوه برخورد و خاموش کننده مناسب فلزات قابل اشتعال آشنا باشید.


کپسول مناسب جهت خاموش کردن فلزات قابل اشتعال:

خاموش کننده های معمولی مانند خاموش کننده های محتوی آب برای اینگونه حریق ها خطرناکند، زیرا آتش فلزات قابل اشتعال با مولکول های آب وارد واکنش می شوند و گاز هیدروژن و گرما تولید می کنند. گاز هیدروژن خود گازی قابل اشتعال است و باعث افزایش شدت حریق می شود. بنابراین در زمان برخورد با آتش سوزی فلزات قابل اشتعال نیاز به یک ماده ایمن و مناسب است. مناسبترین خاموش کننده برای اینگونه حریق ها خاموش کننده های پودر خشک (مانند ماسه صددر صد خشک) و پودر شیمیایی است، که با فلزات واکنش نمی دهد. ذرات ماسه هر چه ریزتر باشد (ماسه بادی) تأثیر آن در اطفاء حریق بیشتر است. زیرا ذرات ماسه در درجه حرارت بالا ذوب می شوند و بر روی فلز می چسبند و با حذف گرما و جداسازی سوخت از اکسیژن کار می کند. به این ترتیب با خفه کردن آتش و اکسیژن موجود در آن سبب خاموش شدن حریق می شود. کپسول های آتش نشانی پودری از گسترش حریق در فلز یا پودر جلوگیری کرده و سبب مهار حریق می شود.

در زمان استفاده از کپسول آتش نشانی با پودر خشک در آتش کلاس D در یک محیط کوچک دقت کنید که این امر می تواند مشکلات تنفسی، تحریکات چشم و پوست را به همراه داشته باشد و از بین رفتن اکسیژن در محیط می تواند برای افراد خطرناک باشد. لازم به ذکر است که محصولات حاصل از سوختن و بخارات ایجاد شده سمی یا خورنده اند. آتش نشانان در زمان عملیات و اجرای مأموریت باید با فاصله مناسب از دستگاه تنفسی و لباس محافظتی استفاده کنند.

*نکته: یکی از استثناهای آتش سوزی فلزات در دمای بالا، آتش سوزی بر پایه سدیم است. سدیم در تماس با رطوبت و هوا سبب تجزیه آن شده و باعث تولید گاز هیدروژن و حرارت کافی جهت شعله ور شدن می شود. سدیم به شدت نسبت به آب و هوا واکنش نشان می دهد و می تواند منجر به آتش سوزی و انفجار شود. بنابراین در زمان خاموش کردن آنها باید بسیار مراقب باشید. واکنش فلز سدیم در زمان سوختن و ترکیب با آب بصورت ذیل است:

Na+1/2O2Na2O
Na+H2ONaOH+1/2H2
در واکنش دوم هیدروژن حاصل شده قابلیت انفجار و گسترش حریق را دارد.

1000 کاراکتر باقیمانده است


Firefighting-logo.png

ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ، پ 106، طبقه 4، واحد 10.
02166223169 :ﺷﻤﺎره ﺗﻤﺎس 
09194782491
02166223116
:ﺷﻤﺎره ﻓﮑﺲ
ایمیل : gbparsco@gmail.com

برای مشاوره آنلاین در واتساپ کلیک کنید ویا با شماره های ما تماس بگیرید

چت در واتساپ
Close and go back to page

Search