17:00 - 8:00
همه روزه
02166223116
02166223169
تهران- ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ

خبرنامه

ضرورت اخذ تاییدیه آتش نشانی برای ساختمان ها

ضرورت اخذ تاییدیه آتش نشانی برای ساختمان ها

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

ضرورت اخذ تاییدیه آتش نشانی برای ساختمان ها ، تاییدیه آتش نشانی پیش نیاز اخذ پایان کار ساختمان است. بنابراین یکی از آیتم های مهم جهت اخذ پایان کار ساختمان اخذ تاییدیه آتش نشانی است. این تاییدیه توسط سازمان آتش نشانی صادر می شود.

طبق گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی ساختمان های در حال اجرای بیش از 6 طبقه با کاربری مسکونی و ساختمان های مسکونی زیر 6 طبقه درصورتیکه بیش از 20 واحد داشته باشند و ساختمان های یک طبقه به بالا با کاربری غیر مسکونی جهت اخذ جواز (پایان کار) نیاز به اخذ تاییدیه آتش نشانی دارند. سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران بیان کرد: حدود 12-10 سال است که ضوابط ایمنی در ساختمان ها در حال اجرا است و در این مدت آمار آتش سوزی و حوادث در ساختمانهایی که تاییدیه آتش نشانی گرفته اند با یک کاهش فاحش به زیر 9 درصد رسیده است.  

جلال ملکی با بیان اینکه مسائل ایمنی در خصوص ساختمان ها به ساختمان های در حال اجرا و ساختمان های موجود تقسیم می شوند، گفت: ساختمان های موجود ساختمان هایی هستند که چندین سال پیش ساخته شده اند و در آن زمان دستورالعمل مناسبی در خصوص ایمنی آنها وجود نداشته ولی ساختمان های جدید که در این چند سال اخیر ساخته شده و می شوند دارای دستورالعمل ایمنی هستند که این دستورالعمل در ساختمان ها لازم الاجرا است.

ملکی با بیان اینکه یکی از اولویت های مهم اخذ پایانکار ساختمان ، دریافت تاییدیه آتش نشانی است، گفت: در زمان ساخت پروژه ساختمانی، آتش نشانی 3-2 مرتبه از روند ساخت ساختمان بازدید می کند و در انتها کار نیز در زمان دریافت پایان کار شهرداری، با تعامل خوبی که با شهرداری برقرار شده باید ابتدا تاییدیه آتش نشانی دریافت کنند تا شهرداری پایان کار ساختمان را صادر کند. با توجه به اینکه تاییدیه ایمنی ساختمان با جان انسان ها در ارتباط است، باید تمامی قوانین و دستورالعمل های ایمنی به صورت صحیح اجرا شود و سازمان آتش نشانی به صورت جدی پیگیر این قضیه است و در خصوص تاییدیه ایمنی هیچ گونه استثناء و ملاحظه ای ندارد.

در ادامه افزود: در سالهای اخیر در ساختمان هایی که تاییدیه ایمنی گرفته اند آمار حوادث و آتش سوزی با کاهش فاحش به زیر 9 درصد رسیده است. در ساختمانهایی که به تجهیزات اعلام حریق مجهز شده اند. در زمان وقوع حوادث و حریق آلارم سیستم اعلام حریق به صدا در می آید و ساکنان از وقوع حریق مطلع و پیش از گسترده شدن حریق از ساختمان خارج شده و تجهیزات ایمنی به صورت خودکار فعال می شوند. به همین دلیل در ساختمان هایی که تاییدیه ایمنی آتش نشانی دریافت نموده اند، آتش سوزی ها فوتی نداشته و این نشان از کارایی بالا تجهیزات دارد.

 

اخذ تاییدیه آتش نشانی برای ساختمان های زیر 6 طبقه

سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان اینکه حدود دو سالی است که قوانین جدیدی ابلاغ شده و با وجود اینکه گاهی به صورت جدی انجام نمی شود ولی امیدوار کننده است، فرمود: مطابق با قوانین جدید ساختمان های زیر 6 طبقه نیز با هر نوع کاربری و طبقه و تعداد واحد جهت اخذ پایان کار ساختمان باید تاییدیه ایمنی دریافت کنند. ولی با توجه به تعداد زیاد این ساختمان ها در شهر، تاییدیه ایمنی برای ساختمان های زیر 6 طبقه توسط مهندسین نظام مهندسی با آموزش هایی که در خصوص ایمنی ساختمان ها دریافت کرده اند و در طراحی و نقشه ها مقدار تجهیزات و مسائل ایمنی را رعایت می کنند، بررسی و تاییدیه صادر می شود. این ساختمان ها به صورت مستقیم توسط سازمان آتش نشانی بازرسی و کنترل نمی شود. فقط سازمان آتش نشانی به صورت تصادفی بعضی از این پرونده ها را بررسی می کند.

قوانین نقص شده برای ایمنی ساختمان های قدیمی

با توجه به اینکه ساختمان های قدیمی پایان کار خود را قبلاً دریافت نموده اند و دیگر نیازی به دریافت پایان کار ساختمان ندارند و قوانین ایمنی ساختمان در آنها رعایت نشده و به تجهیزات ایمنی مجهز نیستند و قوانینی برای تأمین تجهیزات ایمنی در این ساختمان ها وجود ندارد. بعضی از مسائل مانند ایجاد پله فرار در ساختمان های قدیمی قابل اجرا نیست. ولی با لحاظ نمودن قوانین ایمنی می توان با مجهز کردن ساختمان ها به برخی از تجهیزات ایمنی تا حدودی ایمنی این ساختمان ها را افزایش داد.

ضعف در فرهنگ سازی مسائل ایمنی آتش نشانی ساختمان

ملکی یکی دیگر از مشکلات در بحث ایمنی ساختمان ها را ضعف در فرهنگ سازی دانست و بیان کرد: در اکثر کشورهای دنیا مالکین و ساکنان ساختمانی خود برای مسائل و تجهیزات ایمنی اقدام می کنند. اما در کشور ما با وجود خدمات بسیاری چون آموزش ها، بازرسی ها، نظارت ها توسط آتش نشانی که معمولاً به صورت رایگان انجام می شود، شهروندان اقدامی برای ایمنی ساختمان های خود نمی کنند.

او ادامه داد: در چند سال اخیر برای هزاران ساختمان تاییدیه ایمنی صادر کردیم اما این تاییدیه ها یک تا دو سال اعتبار دارند و باید مجددا تمدید شود. البته تمدید این تاییدیه دیگر مانند مراحل اخذ تاییدیه نیست و نصب تجهیزات دیگر وجود ندارد و هزینه های آن مانند روز اول نیست، اما به دلیل ضعف در فرهنگ سازی و جدی نگرفتن فرهنگ ایمنی، هزاران ساختمانی که در سال‌های گذشته تاییدیه اولیه را گرفتند بعد از پایان اعتبار دوباره مراجعه نکردند و آمار افرادی که به صورت داوطلبانه و با یک درصد هزینه دریافت پایان کار، برای تمدید ایمنی ساختمان ها مراجعه کنند، تقریبا صفر است.

ملکی یادآور شد: در هنگام خرید و ساخت مسکن به مسائل مختلفی مانند دسترسی و لوازم رفاهی و خدماتی ساختمان توجه می کنیم اما مسائل ایمنی را در نظر نمی گیریم و حل این مشکل نیاز به کار فرهنگی درباره مسائل ایمنی دارد. باید در هنگام خرید ساختمان حواسمان به مسائل ایمنی ساختمان در کنار سایر فاکتورها باشد. شاید یکی از نقص‌ها، عدم لحاظ استعلام از آتش نشانی در هنگام خرید و فروش ساختمان باشد اما مشکل این است که با فرض بر انجام این کار و پس از استعلام از آتش نشانی باید قانونی وجود داشته باشد تا افراد را ملزم به رعایت مسائل ایمنی ساختمان و نصب تجهیزات کند.

تجهیزات ایمنی آتش نشانی اجاره‌ای در برخی ساختمان‌ها

ایشان در ادامه درباره تخلفاتی از وجود تجهیزات اجاره ای و موقتی خبر داد و عنوان کرد: گاهی در ساختمان ها از تجهیزات اجاره ای و موقتی استفاده می شود و در پایان ساخت پروژه بازرسین آتش نشانی از ساختمان بازدید و خبری از اجاره ای بودن تجهیزات ندارند و این موضوع به هیچ عنوان قایل تشخیص نیست و پس از دریافت تاییدیه آتش نشانی دیگر خبری از تجهیزات ایمنی در ساختمان نیست. به دلیل محدود بودن نیروهای آتش نشانی و نبود زمان کافی، سازمان آتش نشانی امکان بازدید دوره ای از ساختمان ها را نداشته و نمی تواند تخلفات را کشف نماید. 

منبع: https://www.isna.ir

 

شما می توانید جهت اخذ تاییدیه آتش نشانی خود به شرکت های ذیصلاح آتش نشانی مراجعه و از مشاوره کارشناسان بهره مند و اطلاعات لازم درخصوص دریافت تاییدیه را کسب نمایید. شرکت گرمایش برودت پارس یکی از شرکت های صلاحیتدار سازمان آتش نشانی بوده که دارای کارشناسان و مهندسین باتجربه در زمینه مسائل ایمنی و آتش نشانی است. در صورت تمایل می توانید به این شرکت مراجعه و در صورت صلاحدید در خصوص دریافت تاییدیه آتش نشانی با شرکت ما قرارداد منعقد نمایید.

 

1000 کاراکتر باقیمانده است


Firefighting-logo.png

ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ، پ 106، طبقه 4، واحد 10.
02166223169 :ﺷﻤﺎره ﺗﻤﺎس 
09194782491
02166223116
:ﺷﻤﺎره ﻓﮑﺲ
ایمیل : gbparsco@gmail.com

برای مشاوره آنلاین در واتساپ کلیک کنید ویا با شماره های ما تماس بگیرید

چت در واتساپ
Close and go back to page

Search