17:00 - 8:00
همه روزه
02166223116
02166223169
تهران- ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ

بلاگ

درب ضد حریق فلزی

درب ضد حریق مورد تایید آتش نشانی

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

درب ضدحریق مورد تایید آتش نشانی ، درب ضد حریق یا درب ضد آتش به درب هایی اطلاق می شود که مقاومت بالا در مقابل حریق دارند. این درب ها معمولا در پاگردها و مکان های خروج اضطراری جهت جلوگیری از پیشروی آتش و دود ناشی از آتش سوزی در محیط های باز مورد استفاده قرار می گیرند. حفاظت از ساکنین و کاهش خسارات ناشی از آتش سوزی از جمله وظایف درب های ضد حریق است.

 

درب ضد حریق

دربهای ضد حریق در مقابل حرارت حدوداً تا 4 ساعت مقاومت دارند. در بیشتر این درب ها از آهن یا فولاد و از پشم سنگ نسوز به عنوان عایق حرارتی در ساختار درب های ضد حریق استفاده می شود، که میتواند تا ساعت ها پس از آتش سوزی از ورود آتش و دود به راه پله ها جلوگیری کند. استفاده از درب های ضد حریق در مکانهایی که احتمال بروز حریق وجود دارد و ایمنی در آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، مانند پله فرار ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، پالایشگاهها، راهروهای ارتباطی بیمارستان، سالنهای همایش و ... کاربرد دارد. بعضی از درب های ضد حریق دارای یک پنجره شیشه‌ای مقاوم در برابر آتش هستند و به سیستم مغناطیسی هشدار حریق وصل شده اند تا در هنگام وقوع حریق موجب بسته شدن درب شود. این درب باید دارای نوار دود بند، لولای فولادی ضد حریق، قفل و دستگیره خروج اضطراری باشد. درجه بندی درب ها براساس زمان مقاومت آنها در برابر آتش تعیین می شود، برای مثال 30 دقیقه، 45 دقیقه و 90 دقیقه. مقاومت درب های ضد حریق فولادی در مقابل آتش و حرارت 3 ساعت است. درب های ضد حریق در راه پله (پاگرد پله اضطراری) ساختمانها نصب می شوند تا در صورت بروز حریق، افراد بتوانند به راحتی از ساختمان خارج شوند.

 

درب ضد حریق مورد تایید سازمان آتش نشانی

با توجه به پیچیدگی نکات ایمنی در خصوص درب های ضد حریق دستورالعمل ها و ضوابطی از طرف سازمان آتش نشانی با نام "ضوابط درب های مقاوم در برابر حریق" ابلاغ گردیده است. استفاده از درب های ضد حریق حتماً باید مورد تایید سازمان آتش نشانی باشد. شما می توانید با مراجعه به لینک ضوابط درب های مقاوم در برابر حریق استاندارهای درب ضد حریق مورد تایید سازمان آتش نشانی را به صورت دقیق مطالعه نمایید.
استانداردهای دربهای ضد حریق مورد تایید سازمان آتش نشانی باید برحسب UL  آمریکا  LPCB انگلستان و VDS آلمان باشد.

 

مشخصات فنی درب ضد حریق

 

مشخصات فنی درب ضد حریق فلزی مورد تایید سازمان آتش نشانی

•    درب ضد حریق باید دارای یک چهار چوب فلزی به ضخامت 2mm از ورق های هیدروکربن یا گالوانیزه و درب باشد.
•    اصلی ترین ماده استفاده شده در داخل درب های ضد حریق، پشم سنگ نسوز استاندارد با دانسیته 80 بدون مواد مضر و مقاومت تا 850 درجه در برابر حرارت است. این پشم سنگ دارای درجه آ استاندارد و سرتیفیکت استاندارد ملی می باشد.
•    رنگ رویه چهارچوب و درب به صورت رنگ پاشی قطب های مثبت و منفی جریان الکتریکی بر روی ورق هیدروکربن از EPOXY POLYSTER است.
•    در داخل لنگه درب ورق های فلزی از PLATE هیدروکربن به ضخامت 1.6mm ساخته می شوند. در قسمت هایی از درب با نصب یراق آلات و لولای درب ضد حریق فلزی، شبکه فلزی داخلی تقویت می شود. نمونه ای از یراق مورد استفاده دستگیره Anti panic است.
•    برای جلوگیری از خروج گازهای سمی و دود در داخل ساختمان و کاهش ورود اکسیژن به داخل ساختمان از درزگیر دور لنگه درب استفاده می شود.
•    با توجه به شرایط و رطوبت محیط درب های ضد حریق در دو نوع فلز گالوانیزه یا ورق سیاه یا روغنی استفاده می شوند.

 

نصب و راه اندازی درب های ضد حریق

دربهای ضد حریق باید بصورت صاف و محکم نصب شده باشند و در صورت داشتن شکاف توسط عایق حرارتی پوشانده شوند.

 

مشخصات درب ضد حریق

جنس ورق لنگه در: از ورق فولاد یا فولاد گالوانیزه ساخته شده که دارای ضخامت های 1 یا 2 میلیمتر می باشد و با رنگ پودری الکترو استاتیک پوشانده شده است.
جنس ورق چهارچوب: از ورق گالوانیزه یا آهن ساخته شده است که دارای ضخامت 2-1.5 میلیمتر می باشد.
رنگ آمیزی دربها: با رنگ پودری کوره ای به طریق الکتراستاتیک، درب ها و چهارچوب ها پوشش داده شده است.
ابعاد درب ها: دارای درب تک لنگه و درب دو لنگه هستند، این درب ها در صورت سفارش در ابعاد دیگر قابل طراحی و اجرا می باشند.
تجهیزات درب ها: حاوی لولای فولادی ضد آتش، نوار دود بند، قفل و دستگیره خروج اضطراری و آرام بند هستند.
یراق آلات: شامل نصب قفل و دستگیره برای درب خروج اضطراری، نصب نوار دودبند برای درزگیری اطراف قاب درب، محافظت از ورود هوا و بی صدا کردن در هنگام باز و بسته شدن لولاهای فولادی آبکاری شده مستحکم

 

انواع درب ضد حریق:

1-     درب ضد حریق چوبی
2-    درب ضد حریق فلزی
3-    درب ضد حریق شیشه خور
4-    درب ضد حریق دو لنگه تک باز شو
5-    درب ضد حریق تک لنگه شیشه خور

 

درب ضد حریق چوبی :

درب ضد حریق چوبی بدلیل راحتی ساخت در اندازه های متفاوت و نصب در چهارچوب دربهای چوبی معمولی مورد توجه بیشتر سازندگان ساختمانی قرار دارد. ضخامت این دربها حداقل 1.5 سانتی متر است که نباید رنگ و سی ان سی داشته باشند. دیواره داخلی درب ضد حریق از فولاد و فضای داخلی آن از پشم سنگ (عایق حرارت) پرشده است.

 

درب ضد حریق
درب ضد حریق چوبی


درب ضد حریق فلزی :

از فولاد برای چهارچوب درب ضد حریق فلزی و از نوارهای درزگیر برای پوشاندن درز درب ها و از پشم سنگ نسوز در داخل درب استفاده می شود تا سبب مقاومت درب تا 4 ساعت در برابر آتش شود. این دربها بدلیل داشتن ضخامت بالای 6 سانتیمتر قابل اجرا بر روی چهارچوب ساده نیستند.

 

درب ضد حریق
درب ضد حریق فلزی

ابعاد استاندارد درب ضد حریق فلزی تک لنگه

به طور کلی ابعاد درب ضد حریق فلزی مورد تایید آتش نشانی تک لنگه به ابعاد 110*210 سانتی متر تقسیم بندی می شوند. (ابعاد درب ها با توجه به ساخت شرکت های مختلف می تواند متفاوت باشد.)

 

ابعاد استاندارد درب ضد حریق فلزی دو لنگه

به طور کلی ابعاد ساب فریم یا فریم انتظار برای درب ضد حریق فلزی مورد تایید آتش نشانی دو لنگه 202*211 سانتی متر می باشد.

 

درب های ضد حریق شیشه خور:

از این درب برای ساختمان های شلوغ و عمومی استفاده می شود. به دلیل قیمت بالای این درب ها استفاده از آنها در ساختمان های مسکونی و یا اداری که رفت و آمد کمتری دارند از نظر اقتصادی به صرفه نمی باشد. درب ضد حریق شیشه دار بیشتر در مکان های مهم مانند کارخانجات، اتاق های سرور و یا مراکز تولید به کار میرود. این درب ها در تمامی طبقات ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری که بصورت آپارتمان ساخته می شوند جهت خروج افراد در مواقع اضطراری نصب می گردند.
خفگی و نفس تنگی بر اثر دود حاصل از آتش سوزی یکی از دلایلی است که مانع فرار افراد از ساختمان ها در مواقع اضطراری می شود. لذا باید شیشه ها و نوار استفاده شده کنار شیشه ها در دربهای ضد حریق، نسوز باشند و این نوارهای نسوز باید طوری نصب شوند تا از انتشار دود به نقاط دیگر جلوگیری کنند.

 

درب ضد حریق
درب ضد حریق شیشه خور

 

ویژگی های درب ضد حریق

1-     دسترسی آسان به عنوان راه های فرار در مواقع خاص مانند آتش سوزی.
2-    مقاومت در برابر آتش.
3-    به دلیل فشردگی هوا در این درب ها عایق دود می باشند.
4-    بدلیل عایق صوتی بودن در مدارس، تئاتر، استودیو و ... قابل استفاده می باشد.
5-    هنگام خروج اضطراری در آتش سوزی بدلیل دارا بودن دستگیره درب ضد حریق آنتی پنتیک به راحتی درب از داخل باز می شود.

 

درب های ضد حریق از نظر کاربرد:

1-    درب های خروج اضطراری برجهای مسکونی، اداری و هتل
2-    درب های مخصوص نیروگاه های برق
3-    درب های بیمارستانی
4-    درب های مخصوص خزانه و انبار

 

راهنمای انتخاب درب ضد حریق:

1-    بیشتر از 1 ساعت در برابر حریق مقاومت داشته باشد.
2-    ضخامت ورق فولادی استفاده شده در داخل درب از 1 میل کمتر باشد.

 

نکات مهم در خصوص رعایت درب های ضد حریق پس از نصب

  • با توجه به ضوابط سازمان آتش نشانی درب ضد حریق می بایست توسط دوغاب سیمان پر شود.
  • هنگام پر کردن قاب (چهارچوب)، قبل از دوغاب ریزی باید قاب را از وسط به بالا و پایین توسط چوب مهار کرد تا از تغییر ابعاد و شکم دادن چهارچوب جلوگیری شود.
  • پس از نصب جک آرام بند و اتصال آن به درب، اگر به هر دلیلی نیاز به باز نگه داشتن درب برای مدت طولانی (بیش از یک ساعت) دارید، حتماً جک را از بازوی در خارج کنید. در غیر این صورت جک خاصیت خود را از دست داده (حالت فنری خود را از دست داده و روغن آن را تخلیه می کند) و از ضمانت خارج می شود.
  • به افرادی که از درب ضد حریق استفاده می کنند توصیه می شود، هنگام باز کردن درب، دستگیره پشت در را کاملاً فشار داده و از کشیدن دسته در حالت نیمه باز خودداری کنند. زیر این کار باعث شکستگی دسته و خارج شدن آن از محل پیچ ها می شود.

 

نتیجه گیری:

با توجه به شرکت سازنده ساخت درب ضد حریق فلزی متریال مورد استفاده در ساختار این درب ها متفاوت است. تفاوت در ویژگی درب ها سبب تغییر در زمان مقاومت آنها در برابر حریق می شود. به عنوان مثال بعضی از شرکت ها از پشم سنگ و گچ نسوز به صورت مجزا و گاهی به صورت همزمان با هم استفاده می کنند. این ویژگی ها قابل تغییر توسط کارفرما نمی باشد و باید مطابق با استانداردهای ملی باشد. داخل درب های ضد حریق باید از پشم سنگ نسوز با دانسیته 80 و ضخامت 4 سانتی متری که مورد تایید سازمان آتش نشانی است استفاده شود. شرکت سازنده موظف است دری با مشخصات و جزییات مورد تایید سازمان آتش نشانی تولید نماید.

با توجه به مطالب ذکر شده باید دقت داشته باشید که درب ضد حریق خریداری شده دارای تاییدیه آتش نشانی باشد. لازم به ذکر است در صورتیکه درب ضد حریق دارای تاییدیه آتش نشانی نباشد در گرفتن تاییدیه آتش نشانی ساختمان دچار مشکل می شوید.

خواهشمند است در صورت داشتن هر گونه نظر و یا سوالی در خصوص درب های ضد حریق و یا مشاوره آتش نشانی در خصوص اخذ تاییدیه آتش نشانی با کارشناسان گرمایش برودت پارس در ارتباط باشید.

هاشم زاده
سلام مهندس.منظور از گواهی اصالت کالا درب ضدحریق چیست وآیا برای اخذ پایانکارساختمان وجوداین برگه اصالت کالا لازم است؟؟؟
گرمایش برودت پارس
برگه گواهی اصالت کالا، تاییدیه ای است که از طرف شرکت سازنده درب های ضد حریق مورد تایید سازمان آتش نشانی صادر و نشان میدهد که درب مطابق ضوابط دربهای ضد حریق مورد تایید سازمان آتش نشانی ساخته و تولید شده است. و می بایست جهت ارائه به سازمان آتش نشانی در اختیار خریدار قرار گیرد. ارائه گواهی اصالت کالا به سازمان آتشنشانی جهت اخذ پایانکار الزامی است.
خانی
سلام و عرض ادب
ببخشید درب های ضد حریق در چه ساختمان هایی الزامی است؟

گرمایش برودت پارس
سلام، درب ضد حریق در ساختمان های مسکونی بالای 6 طبقه که دارای دستورالعمل هستند و راه پله ساختمان های تجاری، اداری، بیمارستان ها و ... جهت ایزوله کردن و جلوگیری از پیشروی آتش در زمان حریق استفاده می شود.
خانی
ممنون از پاسخگویی تون. ممنون میشم دلیل استفاده از این دربها رو نیز بفرمایید؟
گرمایش برودت پارس
استفاده از درب ضد حریق در ساختمان به جای درب های معمولی باعث می شود در زمان حریق آتش از یک محیط به محیط دیگر سرایت نکند. همین امر سبب محافظت افراد و محتویات سایر اتاق ها می شود و همچنین یک مکان امن و محافظت شده ایجاد می کند تا در زمان حریق افراد بتوانند فرار کنند.
نبوی
ابعاد در ضدحریق پشت به پشت چارچوب چقدر است؟
گرمایش برودت پارس
اندازه درب ضدحریق 2.10*1.10 است.
خسروی
آیا امکان استفاده از درب ضد حریق شیشه خور در ساختمان وجود دارد؟
گرمایش برودت پارس
اگر میخواهید از درب تمام شیشه و یا بخشی از شیشه استفاده کنید، باید از درب هایی استفاده کنید که مورد آزمایش کامل آتش با استاندارد شیشه قرار گرفته و دارای تاییدیه معتبر 90 دقیقه باشد.
شکری
سلام. وقت بخیر
درب های ضد حریق تا چه میزان در برابر حریق مقاوم می باشند؟

گرمایش برودت پارس
سلام، با توجه به شرکت های سازنده درب های ضد حریق مورد تایید آتش نشانی، متریال درب های ضد حریق متفاوت می باشند. مثلاً بعضی از شرکت ها از متریال پشم سنگ و سرامیک و یا بعضی دیگر از پشم سنگ و گچ نسوز استفاده می کنند. همین تفاوت باعث تفاوت در میزان مقاومت درب ها در برابر حریق می گردد.
صابری
آیا از درب های شیشه ای و چوبی به عنوان درب ضد حریق می توان استفاده کرد ؟
گرمایش برودت پارس
اصولاً درب های فلزی با دارا بودن شرایط ویژه مورد تایید سازمان آتش نشانی می باشند. این درب ها در آزمایشگاه ها تست و تاییدیه ایمنی و استاندارد را دریافت نموده اند. اما دربهای شیشه ای نیز در صورتی که از شیشه های استاندارد و مورد تایید مراجع مربوطه و آزمایشگاه های حریق بین المللی باشند، می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
مهدی رضایی
سلام خدمت شما دوست عزیز
ببخشید یه سوال داشتم خدمتتون, درب اتاق سرور باید دارای ابعاد خاصی باشد و نیز باید ویژگی های درب ضد حریق را داشته باشد؟

گرمایش برودت پارس
سلام
بدلیل بالا بودن دمای اتاق سرور و امکان آتش سوزی زیاد این اتاق نسبت به سایر قسمت های اداری، در این اتاق باید تمامی نکات ایمنی من جمله نصب درب ضد حریق رعایت گردد. ابعاد درب ضد حریق اتاق سرور با توجه به نیاز مشتری متفاوت می باشد.

مسعود
درب ضد حریق برای چه ساختمان هایی نیاز است ؟
گرمایش برودت پارس
استفاده از درب ضد حریق برای تمامی ساختمان های بالای 6 طبقه که دارای دستورالعمل می باشند نیاز است.
sara
سلام جناب
فرق درب ضد حریق و درب های معمولی چیه؟

گرمایش برودت پارس
سلام، درب های ضد حریق همانگونه که در این مقاله تشریح شد دارای ترکیباتی هستند که از گسترش حریق حداقل تا 30 دقیقه جلوگیری می کنند.
mohebi
سلام مهندس
مدت زمان مقاومت درب های ضدحریق چقدر است؟

گرمایش برودت پارس
سلام، درب های ضد حریق بسته به نوع درب می توانند از 30 دقیقه تا 240 دقیقه در برابر حریق مقاوم باشند.
کرمی راد
کدام نوع از دربهای ضد حریق مورد تایید سازمان اتشنشانی می باشد
گرمایش برودت پارس
همانطور که در کامنت های قبلی بیان شد، لیست دربهای ضد حریق مورد تایید آتش نشانی در سایت سازمان اتش نشانی موجود می باشد.
محبی
ببخشید درب ضد حریق همان درب ضد سرقت است؟
گرمایش برودت پارس
خیر، درب ضد حریق و یا درب ضد آتش در مقابل آتش مقاوم می باشد که با درب ضد سرقت متفاوت است.
علیزاده
از کدام نوع از درب های ضد حریق در ساختمان استفاده شود بهتر است؟
گرمایش برودت پارس
لیست درب های مورد تایید آتش نشانی، در سایت سازمان آتش نشانی موجود می باشد.
علی احمدی
آپشن های درب ضد حریق چیه؟
gbpars
سلام، درب ضد حریق دارای ویژگی های زیادی می باشد. جهت اطلاعات بیشتر در خصوص این دربها با شماره های مربوط به شرکت تماس حاصل فرمایید.

1000 کاراکتر باقیمانده است


Firefighting-logo.png

ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ، پ 106، طبقه 4، واحد 10.
02166223169 :ﺷﻤﺎره ﺗﻤﺎس 
09194782491
02166223116
:ﺷﻤﺎره ﻓﮑﺲ
ایمیل : gbparsco@gmail.com

برای مشاوره آنلاین در واتساپ کلیک کنید ویا با شماره های ما تماس بگیرید

چت در واتساپ
Close and go back to page

Search