17:00 - 8:00
همه روزه
02166223116
02166223169
تهران- ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ

بلاگ

طبقه بندی آتش

طبقه بندی آتش | مثلث اطفای حریق | طبقه بندی انواع حریق

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

طبقه بندی آتش ، آتش حاصل ترکیب شدن یک ماده سوختنی با اکسیژن هوا به همراه تولید نور و گرما می باشد. برای ایجاد حریق وجود چهار عامل اکسیژن، ماده سوختنی، حرارت و واکنش زنجیره ای که به مثلث حریق معروف هستند ضروری می باشد. با حذف هر یک از این موارد آتش مهار و سوختن متوقف میگردد. کشف و کنترل حریق در لحظات اولیه حریق مانع بروز خسارات زیاد می شود. بنابراین برای کنترل حریق باید روش های اطفاء حریق را بدانیم.


طبقه بندی انواع حریق براساس استاندارد اروپا و آمریکا

جهت سهولت در پیشگیری و کنترل آتش سوزی، حریق ها را براساس ماده سوختنی به دسته های مختلفی تقسیم بندی می کنند. با توجه به استاندارد NFPA آمریکا حریق به 5 دسته ABCDK و با توجه به استاندارد اروپا و استرالیا حریق به 6 دسته ABCDEF تقسیم می شود. گروه ABD در تمامی استانداردها مشابه هم و گروه C در آمریکا شامل حریق های الکتریکی و برقی و در استاندارد اروپایی حریق C مربوط به گازهای قابل اشتعال می باشد. گروه K در استاندارد آمریکا و گروه F در استاندارد اروپا برای آتش سوزی ناشی از روغن های خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند. تقسیم بندی کشور ما ایران براساس استاندارد اروپایی است که مورد تایید ISO نیز می باشد.

 

استاندارد اروپا و استرالیا

گروه A: آتش سوزی مواد جامد و طبیعی که معمولاً ساختار آلی دارند. مانند چوب و کاغذ، پارچه و پلاستیک که پس از سوختن از خود خاکستر بر جای میگذارند. مبنای اطفای این خاموش کننده ها خنک بودن می باشد. جهت اطفای این نوع حریق از خاموش کننده محتوی آب و آب کف استفاده می شود. خاموش کننده های مربوط به این نوع دارای علامتی مثلث شکل و سبز رنگ با نشان A هستند.

گروه حریق A


گروه B: آتش سوزی مایعات قابل اشتعال و یا جامدات قابل اشتعال تبدیل شونده به مایع، مانند بنزین، روغن، گازوئیل و ... . مبنای اطفای این حریق ها خفه کردن (رقیق کردن اکسیژن) می باشد. جهت اطفای این نوع حریق، از خاموش کننده محتوی پودر خشک شیمیایی، کف و ماسه خشک استفاده می شود. خاموش کننده های مناسب این دسته دارای برچسب مربع قرمز رنگ با علامت B هستند.

گروه حریق B


گروه C: آتش سوزی ناشی از گازها یا مایعات و یا مخلوطی از آنها که قابلیت تبدیل شدن به گاز را دارند. مانند بوتان، پروپان، گاز مایع و گاز شهری. راه اطفای این گروه حریق خفه کردن و یا جداسازی (قطع سوخت) می باشد. جهت اطفای این نوع حریق، از خاموش کننده محتوی پودر خشک شیمیایی استفاده می شود. خاموش کننده های مناسب این دسته دارای برچسب مربع آبی رنگ با علامت C هستند.

گروه حریق C


گروه D: آتش سوزی فلزات قابل اشتعال مانند منیزیم، لیتیوم، سدیم، پتاسیم و ... . مبنای اطفای این حریق ها خفه کردن (رقیق کردن اکسیژن) می باشد. جهت اطفای این نوع حریق از خاموش کننده محتوی پودر خشک مخصوص مانند TEF که از کیفیت بالایی برخوردار باشد، استفاده می شود. لازم به ذکر است استفاده از خاموش کننده های حاوی آب در این گروه بی اثر و حتی گاهی خطرناک است.

گروه حریق D


گروه E: آتش سوزیهای الکتریسیته شامل حریق های وسایل الکتریکی و الکترونیکی مانند کامپیوتر، رادیو، تلویزیون، گرم کن برقی و ... . راه اطفای این نوع از حریق ها قطع جریان برق و سپس خفه کردن حریق با گاز co2 (عایق جریان الکتریسیته) یا هالن و یا هالوکربن می باشد. خاموش کننده هایی که قابلیت کنترل آن را دارند با حرف E نمایش داده می شوند.

گروه حریق E


گروه F: آتش سوزیهای ناشی از سوختن روغنهای خوراکی که بیشتر در آشپزخانه ها و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرند. مبنای اطفای این حریق ها جداسازی می باشد. سیستم اطفاء حریق واتر میست (Water-mist) و یا استفاده از پتوی ضد حریق جهت خاموش نمودن این گروه مناسب می باشد.

گروه حریق F

رضاپور
برای خاموش کردن حریق در آشپزخانه از کدام نوع کپسول آتش نشانی استفاده کنیم؟
گرمایش برودت پارس
حریق های آشپزخانه ای به دلیل سوختن روغن های پخت و پز، حیوانی و گیانی رخ می دهد. این دسته از حریق ها به دلیل قابلیت اشتعال زیاد سریع گسترش می یابند. بنابراین نباید این گونه حریق ها را با خاموش کننده های آبی خاموش کرد و بهترین روش برای خاموش کردن حریق های آشپزخانه خفه کردن می باشد.
اگر حریق داخل ظرف بر روی شعله رخ داد ابتدا شعله گاز را خاموش و سپس درب ظرف را بگزارید و تا خاموش شدن و سرد شدن کامل درب ظرف را بلند نکنید.

عرب زاده
سلام چرا نباید از آب و خاموش کننده های دارای آب جهت فلزات قابل اشتعال استفاده کرد؟
گرمایش برودت پارس
عوامل خاموش کننده معمولی مانند آب ممکن است با آتش فلزات قابل اشتعال واکنش دهند و سبب افزایش شدت حریق شوند. بنابراین مناسب ترین روش برای خاموش کردن آتش فلزات اشتعال پذیر پوشاندن مواد سوزانده با پودر خشک مانند شن و ماسه است، که با فلزات واکنش پذیر نیستند.
تفلون سازی
سلام و عرض ادب
ما یه شرکت تفلون سازی داریم میخواستم بدونم شما چه سیستم اطفای حریقی رو برای شرکت ما پیشنهاد میکنید؟

گرمایش برودت پارس
سلام و سپاس از شما
با توجه به قرارگیری در کلاس حریق A سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی پیشنهاد می شود.

محمدی
روش خفه کردن برای کدام نوع از آتش سوزی ها کاربرد دارد ؟
گرمایش برودت پارس
از روش خفه کردن برای سوختن مایعات قابل اشتعال استفاده می شود. در این گونه آتش سوزی ها بدلیل ایجاد شدن حریق بر روی سطح مایعات اشتعال زا، با استفاده از روش خفه کردن از رسیدن اکسیژن و هوا به درون آتش جلوگیری می شود. با استفاده از مواد خاموش کننده مانند پودرهای خشک شیمیایی، گازهای نیتروژن، کربن دی اکسید co2 و کف های مکانیکی می توان روش خفه کردن را اجرا نمود. در صورتی که عمق حریق زیاد نباشد می توان از پتوی نسوز و ماسه نرم نیز برای خفه کردن استفاده نمود.
محمدی
چرا از شیوه سرد کردن برای سوختن مایعات اشتعال زا استفاده نمی شود؟
گرمایش برودت پارس
مایعات اشتعال زا در زمان سوختن گرمای زیادی تولید می کند که بیشتر از نقطه جوش آب است. در صورتی که از آب برای اطفای این گونه حریق ها استفاده شود، آب سریعاً بخار شده و سبب پرتاب گلوله های آتش به اطراف میگردد و حریق گسترش می یابد.
جهانی
چرا نمی توان هر آتشی را با آب خاموش کرد ؟
گرمایش برودت پارس
با توجه به استاندارد اروپا حریق ها به 6 گروه A،B،C،D،E،F تقسیم بندی می شوند، که در مطلب مربوط به طبقه بندی انواع حریق ها توضیحاتی در این خصوص بیان شده است. هر خاموش کننده ای نیاز به ماده اطفایی مخصوص به خود است. بنابراین هر آتشی را نمی توان با آب خاموش کرد. به عنوان مثال در صورتی که حریق بر اثر اتصال برقی رخ داده باشد، آب بدلیل رسانا بودن سبب گسترش حریق می گردد.

1000 کاراکتر باقیمانده است


Firefighting-logo.png

ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ، پ 106، طبقه 4، واحد 10.
02166223169 :ﺷﻤﺎره ﺗﻤﺎس 
09194782491
02166223116
:ﺷﻤﺎره ﻓﮑﺲ
ایمیل : gbparsco@gmail.com

برای مشاوره آنلاین در واتساپ کلیک کنید ویا با شماره های ما تماس بگیرید

چت در واتساپ
Close and go back to page

Search