17:00 - 8:00
همه روزه
02166223116
02166223169
تهران- ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ

بلاگ

طراحی سیستم های آتش نشانی انبارها و سوله ها

طراحی سیستم های آتش نشانی انبارها و سوله ها

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

طراحی سیستم های آتش نشانی انبارها و سوله ها ، حفاظت از انبارها و سوله ها نیازمند دانش و مهارت کافی در خصوص آخرین سیستم های اعلام و اطفاء حریق در این زمینه می باشد. در این مقاله راهکارهایی را جهت محافظت، طراحی و نصب سیستم های اعلام و اطفاء حریق در انبارها و سوله ها خدمت شما عزیزان بیان می کنیم.

صاحبان کالا و انبار در دنیا حدوداً از سال 1860 میلادی با پیشرفت علم و تکنولوژی جهت کاهش خسارات، اقدامات و اختراعات خود را آغاز کردند. با این حال امروزه پس از گذشت 150 سال و تنوع در روش ها و تکنولوژی در جهان همچنان در ایران بعضی از انبارها فاقد ایمنی و تجهیزات آتش نشانی هستند. این بی توجهی خود مسبب بسیاری از خسارات وارده بر اثر آتش سوزی و رعایت نکردن نکات ایمنی در انبارها است.

 

سیستم اعلام و اطفای حریق انبارها و سوله ها


محصولات نهایی هر کارخانه ای در انبارها و سوله ها نگهداری می شود، بنابراین منبع ذخیره سرمایه کلی هر کارخانه در انبارها و سوله ها می باشد. در صورتیکه انبار و یا سوله دچار حریق شود کلیه سرمایه کارخانه از بین می رود. در نتیجه محافظت و نگهداری از آنها بسیار مهم و ضروری است. حفاظت و نگهداری از انبارها در مقابل حریق کار ساده ای نیست، زیرا انبارها مدام در حال تغییر در ابعاد و تعداد کالاها می باشند.

در این مقاله راهکارهایی را جهت محافظت، طراحی و نصب سیستم های اعلام و اطفاء حریق در انبارها و سوله ها خدمت شما عزیزان بیان می کنیم.

 

طراحی سیستم اعلام حریق در انبارها و سوله ها


برای طراحی سیستم های اعلام حریق برای مکان های مختلف من جمله انبارها و سوله ها می بایست شرایط کلی محل مورد نظر را در نظر گرفت. تا در کمترین زمان، بهترین عملکرد و کمترین خسارات را ایجاد نماید.

چند سوال که برای طراحی سیستم های آتش نشانی انبارها و سوله ها از طرف مشاورین شرکت های خدمات آتش نشانی مطرح می شود:

1-    نوع محصول ذخیره سازی در انبارها
2-    روش ذخیره سازی انبارها
3-    ارتفاع قفسه های انبارها

و با توجه به پاسخ این موارد مناسب ترین سیستم های اعلام و اطفای حریق به کارفرمایان پیشنهاد می گردد.

تجهیزات مورد استفاده برای طراحی سیستم های اعلام حریق انبارها و سوله ها به شرح زیر است:

مرکز کنترل سیستم اعلام حریق متعارف و یا آدرس پذیر، دتکتور دودی، دتکتور حرارتی، دتکتور ترکیبی، دتکتور مکنده، بیم دتکتور، آژیر و فلاشر برای هشدار به افراد حاضر در محل، شستی اعلام حریق ، کابل و کاندوئیت جهت سیم کشی

بیم دتکتور مناسب ترین وسیله برای سنس دود در انبارها و سوله ها است. البته می توان از دتکتور دودی معمولی نیز استفاده کرد ولی در فضاهای بزرگ با ارتفاع زیاد مانند انبارها و سوله ها استفاده از بیم دتکتور به دلیل پوشش دهی و دقت بالا و سرعت عمل در سنس دود و به صرفه بودن از نظر اقتصادی بهترین گزینه می باشد.

تعداد مورد نیاز هر بیم دتکتور برای هر انبار و یا سوله بسته به ابعاد سوله و یا انبار متفاوت است و در هر انبار می توان با توجه به ابعاد از یک تا چند ده بیم دتکتور استفاده نمود.

 

سیستم اعلام حریق در انبار و سوله

 

در مقاله بررسی انواع دتکتورهای سیستم اعلام حریق روش کار بیم دتکتور را شرح دادیم. اقتصادی ترین راه برای محافظت از مناطق بزرگ مانند انبارها، سوله ها و کارخانه ها تشخیص توسط پرتو نور است. در گذشته به دلیل عدم وجود دسترسی به نقاط مختلف ساختمان های بلند، باعث میشد تشخیص پرتو دشوار، وقت گیر و غیرقابل اعتماد باشد. اما امروزه با معرفی فناوری پیشرفته The Fire Beam و اطمینان از عملکرد بالا دیگر تهدیدی برای مشکلات ذکر شده نداشته و می توان از قابلیت تشخیص پرتو به راحتی استفاده کرد.

لازم به ذکر است که در هر انباری با توجه به نوع محصولات نگهداری شونده می توان از دتکتور مورد نیاز با انبار استفاده کرد. انتخاب نوع دتکتور برای یک انبار به نوع مواد و خطر آتش سوزی که ممکن است روی دهد بستگی دارد. به عنوان مثال در بعضی از انبارها ممکن است نیاز به دتکتور شعله، حرارتی (کابلی _ نقطه ای)، معمولی و ... داشت. ولی در اکثر مواقع بیم دتکتورهای دودی بیشترین کاربرد را در انبارها و سوله ها برای محافظت از حریق دارند.

 

بیم دتکتور سیستم اعلام حریق در انبار


سیستم اطفای حریق انبارها و سوله ها


انبارها و سوله می بایست علاوه بر سیستم های اعلام حریق به سیستم اطفای حریق نیز مجهز باشند. سیستم اطفاء حریق در مکان هایی مانند انبارها و سوله ها باید به گونه ای باشد که هم سرعت عمل بالایی داشته باشد و هم بتواند مناطق حساس و پرخطر را پوشش دهد. با توجه به نوع محصولی که در انبارها و سوله ها نگهداری می شود نوع ماده اطفایی تعیین می شود. جهت اطفای حریق انبارها و سوله ها از سیستم های اطفای حریق گازی ( گاز co2 و گاز FM200 ) و سیستم اطفاء حریق آبی می توان استفاده کرد.

در صورتیکه آب به لوازم و تجهیزات آسیب وارد نکند از آب می توان به عنوان ماده اطفایی با حداقل قیمت استفاده کرد. به عنوان مثال در انبارهای لوازم خانگی نمی توان از سیستم اطفای حریق آبی استفاده کرد، زیرا آب به تجهیزات خسارات وارد می کند.

 

خرید سیستم های اعلام و اطفاء حریق در انبارها و سوله ها:


برای مجهز نمودن انبارها و سوله ها و خرید انواع وسایل آتش نشانی می توانید از مشاوره کارشناسان شرکت گرمایش و برودت پارس استفاده نمایید. این شرکت انواع محصولات اعلام و اطفای حریق انبارها و سوله ها را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار میدهد.

 

نتیجه گیری:


با توجه به اینکه سرمایه اصلی تمامی کارخانه ها در انبارها و سوله ها نگهداری می شود، نصب و اجرای سیستم های اعلام و اطفای حریق در انبارها و سوله ها به هدف ایمنی حفاظت از جان و مال لازم و ضروری است. در صورت وقوع آتش سوزی در انبارها و سوله ها با توجه به اینکه بیمه نیز به طور کامل خسارات تحمیلی را جبران نمی کند، بهتر است با استفاده از یک سیستم اعلام حریق از حوادث حریق پیشگیری کرد.

شرکت ایمنی و فنی مهندسی پارس با دارا بودن کارشناسان و متخصصان زبده آماده ارائه مشاوره، نصب و اجرای سیستم های اعلام و اطفاء حریق در انبارها و سوله های صنعتی و کارخانجات آماده همکاری و ارائه خدمات می باشد. شرکت گرمایش برودت پارس به عنوان شرکت مشاوره آتش نشانی می تواند شما را تا پایان پروژه یاری دهد. جهت مشاوره و دریافت بهترین پیشنهاد قیمت از طریق شماره های تماس می توانید با ما در تماس باشید و یا از طریق کامنت با ما در ارتباط باشید.

شکری
ضمناً دلیل استفاده از بیم دتکتور در سیستم اعلام حریق انبارها و سوله ها چیست؟
چرا در انبارها و سوله ها از دتکتور نقطه ای استفاده نمی شود؟

گرمایش برودت پارس
ارتفاع زیاد سقف سوله ها و انبارها باعث می شود نصب، سیم کشی و راه اندازی دتکتور نقطه ای در انبارها و سوله ها به سختی انجام شود. اطمینان از عملکرد بیم دتکتور از دتکتور نقطه ای بسیار بیشتر و در صورت خرابی دتکتور نقطه ای به دلیل ارتفاع زیاد سوله ها، تعمیر و عیب یابی دتکتور نقطه ای سخت است. ولی به دلیل راحتی در دسترسی بیم دتکتورها تعمیر و نگهداری آنها راحتتر می باشد.
سیستم اعلام حریق هر 3 ماه یک بار نیاز به محافظت و نگهداری دارد و می بایست دتکتورها از گرد و غبار پاک شود. همانگونه که ذکر شد بدلیل ارتفاع بالا سوله ها و انبارها دسترسی به دتکتور نقطه ای سخت است. میزان سیم و سیم کشی در بیم دتکتور بسیار کمتر از دتکتور نقطه ای است و این خود نشانه ی به صرفه بودن در نصب بیم دتکتور می شود.

شکری
سلام و سپاس بابت مطالب خوبتون
لطفاً بفرمایید هر بیم دتکتور چه میزان از فضای انبار و یا سوله را پوشش میدهد؟

گرمایش برودت پارس
سلام، سپاس از شما
مطابق با استاندارد بین المللی سیستم اعلام حریق هر بیم دتکتور می تواند عرضی برابر با 15 متر را پوشش دهد. به گونه ای که پوشش سمت چپ و راست هر کدام 7.5 متر و فاصله بین دو بیم دتکتور 15 متر می باشد. میزان طول پوشش دهی بیم دتکتورها بستگی به مدل بیم دتکتور دارد. به عنوان مثال بیم دتکتورهای 40،50،60،... و 120 متری در بازار جهت خرید موجود می باشند.

1000 کاراکتر باقیمانده است


Firefighting-logo.png

ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ، پ 106، طبقه 4، واحد 10.
02166223169 :ﺷﻤﺎره ﺗﻤﺎس 
09194782491
02166223116
:ﺷﻤﺎره ﻓﮑﺲ
ایمیل : gbparsco@gmail.com

برای مشاوره آنلاین در واتساپ کلیک کنید ویا با شماره های ما تماس بگیرید

چت در واتساپ
Close and go back to page

Search