17:00 - 8:00
همه روزه
02166223116
02166223169
تهران- ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ

بلاگ

پایان کار ساختمان

پایان کار ساختمان | پایان کار ساختمان چیست؟

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

پایان کار ساختمان، گواهی پایان کار ساختمان پیش نیاز وجود سند و وجود سند پیش نیاز انجام معاملات ملکی می باشد. پایان کار ساختمان نشانه ی اجرای دقیق قوانین و مقررات ایمنی ساختمان سازی و نشانه ی مورد تایید بودن ساختمان از نظر شهرداری و سازمان های مربوطه می باشد. پایان کار ساختمان یکی از مدارک مهمی است که پس از اتمام عملیات ساخت و ساز صادر می شود و مالکیت و کاربری ملک را مشخص می کند.


پایان کار ساختمان چیست؟

پس از اتمام کلیه مراحل ساخت و ساز، مالک و یا وکیل قانونی ایشان از همان جایی که پروانه احداث بنا دریافت کرده است (شهرداری) درخواست گواهی اتمام کار با عنوان پایان کار ساختمان میدهد. ساختمان مورد نظر باید از نظر رعایت قوانین و مقررات ایمنی و اجرای دقیق نقشه تصویب شده مورد تایید کارشناس شهرداری باشد. در صورتیکه موارد فوق بصورت کامل رعایت شده باشد و ساختمان مورد تایید شهرداری باشد، شهرداری با انجام مراحلی اداری اقدام به صدور پایان کار ساختمان (گواهی پایان کار ساختمان) می نماید. در این گواهی هویت ساختمان به طور کامل با ذکر تمام مطالب مربوط به شهرداری صادر کننده درج میشود. این موارد شامل تاریخ صدور گواهی پایان ساختمان، هویت مالک، نوع مالکیت، ابعاد چهارگانه پلاک، کروکی، مشخصات و مساحت زمین محل احداث، مشخصات طبقات، گواهی های عدم خلاف و ... می باشد.
در صورتیکه ساختمان دارای خلافی باشد، براساس کمیسیون ماده 100 شهرداری مشمول جریمه میگردد. در این حالت محکوم علیه مکلف به پرداخت جریمه می شود، تا اخذ پایان کار صورت گیرد. در صورتیکه مالک جریمه را پرداخت نکند پرونده به کمیسیون ماده 100 تجدید نظر شهرداری ارسال می شود، در این حالت کمیسیون میتواند رأی به تخریب ساختمان دهد. در صورتیکه مالک به رأی کمیسیون ماده 100 شهرداری اعتراض داشته باشد باید اعتراض خود را در دیوان عدالت اداری مطرح نماید. اگر دیوان عدالت اداری رأی کمیسیون ماده 100 شهرداری را نقض نکند ظرف مدت 2 ماه ساختمان باید تخریب شود، اگر در این مدت تخریب ساختمان صورت نگیرد شهرداری می تواند مستقیما اقدام به تخریب ساختمان نماید و هزینه ها را از مالک دریافت نماید.

 

پایانکار ساختمان

   

کاربرد پایان کار ساختمان

یکی از مدارکی که در اداره ثبت اسناد و املاک جهت تنظیم صورت مجلس تفکیکی مورد نیاز می باشد، گواهی پایان کار ساختمان است. تا زمانی که گواهی پایان کار ساختمان صادر نشود امکان تنظیم سند وجود ندارد. در صورتی که ساختمان سند مالکیت نداشته باشد، نقل و انتقالات قطعی در دفاتر اسناد رسمی صورت نمی گیرد. به عبارتی دیگر تا وقتی گواهی پایان کار صادر نشود، امکان انتقال سند در دفاتر اسناد رسمی و محضر وجود ندارد. حتی اگر ساختمان دارای سند مالکیت باشد، در هنگام انجام نقل و انتقالات در دفاتر اسناد رسمی از شهرداری جهت گواهی پایان کار و عدم تخلفات استعلام گرفته می شود.

امروزه ساخت و ساز بصورت یک شغل درآمده و هر شخصی بدون اینکه در این حرفه کوچکترین تجربه و اطلاعاتی داشته باشد، با داشتن سرمایه ای ناچیز شروع به امر ساختمان سازی می کند. کارفرما با ارائه پیش نقشه به شهرداری درخواست جواز میدهد. زمانی که پیش نقشه ها به شهرداری ارسال شد، شهرداری پیش نقشه را به سازمان آتشنشانی ارسال کرده و دستورالعمل ایمنی مربوطه برای آن پروژه صادر می شود. بعد از تایید نقشه این دستورالعمل همراه نقشه های فاز اول به کارفرما تحویل می گردد.
تعدادی از سازندگان سرمایه کافی برای احداث مجوز ساخت را نداشته و پس از انجام 40% مراحل ساخت شروع به پیش فروش واحدهای نیمه کاره می کنند. گاهی تا 2/3 مبلغ واحد را دریافت کرده و پروژه را تکمیل می نمایند. این عمل هیچ وجه قانونی ندارد و از نظر قانون جرم محسوب می شود. قانون زمانی ساختمان احداث شده را قابل معامله و واگذاری میداند که دارای پایانکار باشد.
گروهی از مالکین در زمان احداث پروژه اعتنایی به دستورالعمل نکرده و در پایان سفت کاری تازه از وجود دستورالعمل آگاه می شوند. لذا جهت عقد قرارداد به شرکت های مشاور ایمنی و آتش نشانی مراجعه می نمایند. مشاور در اولین بازدید متوجه مشکلات ایمنی در معماری شده و به کارفرما اخطار می دهد. از آنجایی که حفاظت از جان و مال در برابر حوادث به عهده سازمان آتش نشانی است، کارفرما را موظف به رفع مشکلات می نماید. در مواردی نیز شاهد تخریب ساختمان از طرف سازمان آتش نشانی بوده ایم.

 

نتیجه گیری:

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد، گواهی پایان کار ساختمان پیش نیاز وجود سند و وجود سند پیش نیاز انجام معاملات ملکی است.
اغلب سازندگان تصور می کنند که اگر در شروع کار شرکت مشاور اختیار کنند، باید هزینه بیشتری پرداخت نمایند. لذا از این کار صرف نظر کرده و خودشان بدون داشتن تخصصی در خصوص ایمنی شروع به انجام عملیات ساخت و ساز می کنند. در نهایت به سراغ شرکت مشاور رفته و تقاضای تأییدیه پایان کار ساختمان در کمترین زمان را دارند. در صورتی که همچین تقاضایی هرگز عملی نخواهد شد و مالک باید پاسخگو عملکردهای غلط خود باشد.
لذا تقاضای ما بعنوان یک شرکت مجری آتش نشانی صلاحیتدار سازمان این است که مالکین و سازندگان محترم بعد از دریافت نقشه های فاز یک اجرایی حتمأ به شرکتهای مشاور آتش نشانی مراجعه نمایند و کار را با مشاوره و نظارت شرکت مشاور شروع کنند. در این صورت می توانند در انتهای کار بدون هیچ هراس و دغدغه ای پایانکار را دریافت نمایند و با خیال راحت اقدام به واگذاری و فروش واحدها نمایند.

در صورت داشتن هر گونه سوال از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

جمشیدی
سلام و عرض ادب
پایان کار ما مفقود شده، میشه راهنمایی کنید که چطور می تونیم مجدد پایان کار دریافت کنیم؟

گرمایش برودت پارس
سلام.
شما می توانید برای دریافت پایان کار المثنی به شهرداری مراجعه و درخواست پایان کار المثنی دهید.

جمشیدی
برای درخواست پایان کار المثنی چه مدارکی مورد نیاز است؟
گرمایش برودت پارس
برای درخواست پایان کار المثنی شما ابتدا می بایست به شهرداری مراجعه کنید و درخواست اخذ پایان کار المثنی دهید. با توجه به درخواست شما شهرداری مدارکی چون سند ساختمان و کپی آن، شناسنامه مالک و کپی آن را دریافت می کند و سپس شهرداری یکی از بازرسین خود را برای بار دوم به ساختمان می فرستد. در صورت نداشتن تغییرات و خلافی، بازرس ساختمان را تایید و المثنی صادر می شود.
جباری
سلام . یک واحد آپارتمان 12 سال پیش خریداری کرده ام که در پایان کار 200 متر ولی در سند 209 ذکر شده .
الان جهت فروش به پایان کار جدید نیاز دارم ؟ و آیا جریمه به من تعلق میگرد ؟

گرمایش برودت پارس
سلام، بله
جهت گرفتن پایانکار جدید به اضافه بنای 9 متر شما طبق ماده 100 جریمه تعلق می گیرد.

نادر
سلام
در صورتیکه اپارتمان خریداری شودو در اینده تغییراتی در مشاعات ساختمان اعمال شود در فروش و اخذ مجدد پایان کار ساختمان با مشکل مواجه می شویم.
ممنون میشم پاسخ بدید.

گرمایش برودت پارس
سلام، پایانکار ساختمان فقط یک مرتبه صادر می شود.
مقصودی
پایان کار برای خانه 15 سال ساخت دو طبقه چطور است؟ آیا نیاز است مثل منازل نوساز تمام مراحل دریافت پایان کار طی شود؟
گرمایش برودت پارس
خیر، باید به شهرداری درخواست پایان کار ساختمان دهید.
کریم نیا
سلام . ما در یک اپارتمان 5 طبقه با دو طبقه پارکینگ سکونت داریم . حدود 4 ماهی هست ساکن شدیم ، سازنده سیستم اطفا حریق رو در پارکینگ ها اجرا نکرده و مهندس ناظر ساختمان ایراد گرفته و رضایت نداده برای پایان کار نیاز هست این قضیه اجرا بشه ، حالا سازنده قصد داره با لوله کشی از روی کار این کارو انجام بده ، مالکین هم اعتراض کردند میگن از روی کار بردن لوله ها زیبایی ساختمان را کاهش میدهد .
ایا امکان اجرا از داخل سقف کاذب هست ؟ که نمای ساختمان در داخل پارکینگ مخصوصا پارکینگ همکف بهم نخورد ؟
در ضمن ما زمان زیادی برای این کار نداریم لطفا در اسرع وقت پاسخ دهید .

مجید نادری
میتوانید با جرای لوه کشی روکار و سپس اجرای سقف کاذب توسط کناف به زیبایی ساختمان لطمه نزنید
گرمایش برودت پارس
سلام، بله اگر در پارکینگ سقف کاذب داشته باشد می توانید از داخل سقف کاذب لو له کشی سیستم اطفا حریق را اجرا کنید و به همان پمپ و منبع آب ساختمان متصل کنید.
صفایی
سلام
ببخشید ما میخواهیم یک واحد آپارتمان پیش خرید کنیم از کجا باید مطمئن باشیم پس از پایان کار ساختمان حتماً فروشنده سند تفکیکی واحد مربوطه را در اختیار ما قرار میدهد؟

گرمایش برودت پارس
سلام، شما می بایست قرارداد پیش فروش ساختمان را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کنید تا فروشند متعهد به اخذ گواهی پایان کار ساختمان شود و تاریخ دقیقی را برای دریافت سند در دفترخانه مشخص نمایید.
محمد
درود بر شما و تشکر بابت مطالب مفیدتون
یه سوال داشتم
میخواستم بدونم بازدید مقاوم سازی و پایان کار چه زمانی است؟

مجیدنادری
مقاوم سازی قبل از نازک کاری باید بازدید بشه
گرمایش برودت پارس
سلام، سپاس از شما دوست عزیز
زمان بازدید مقاوم سازی و پایانکار از طریق ایمیل طی 48 ساعت کاری به شرکت مجری ارسال میشود.

motekhases
سلام عرض شد, روزتون بخیر
منظور از پایان کار موقت ساختمان چیست و در چه شرایطی صادر خواهد شد؟

گرمایش برودت پارس
سلام
پایان کار موقت ساختمان، پایانکاری است یک ساله که بنابر شرایط خاص و نادری برای بعضی از پروژه ها که دارای شرایط خاصی هستند صادر می گردد. سازمان آتش نشانی گواهی تاییدیه ایمنی موقت یک ساله پروژه مربوطه را صادر و به شهرداری ارسال می نماید، پیرو این امر تاییدیه پایانکار موقت صادر می شود. سپس بعد از گذشت مدت زمان مذکور چنانچه مواردی که باعث عدم تایید نهایی بوده برطرف گردیده باشد تاییدیه نهایی از طرف سازمان آتش نشانی صادر میشود و پایانکار دائم ثبت و ارائه می گردد و تا درخواست مجوز ساخت بعدی قابل اعتبار خواهد بود و برای هر گونه نقل و انتقال قابل استفاده است.

محمدرضا
سلام. وقتتون بخیر
هزینه پایان کار ساختمان چقدر است؟

گرمایش برودت پارس
سلام، هزینه اخذ پایان کار ساختمان بستگی به کاربری ملک، متراژ زمین، تعداد طبقات و ... دارد.
sobhani
سلام. وقتتون بخیر
ببخشید ما سال گذشته یه آپارتمان قدیمی خریدیم، با وجود پایان کار ساختمان قدیمی معامله انجام شد. امسال مراجعه کردم به شهرداری که پایان کار جدید دریافت کنم که مشخص شد مالک قبلی به شهرداری بدهی داشته. پرداخت بدهی شهرداری به عهده بنده است یا مالک قبلی؟

گرمایش برودت پارس
سلام، بستگی به مواردی دارد که در قرارداد شما ذکر است، در صورتی که در قرارداد شما در این مورد صحبتی نشده باشد، پرداخت بدهی شهرداری جهت اخذ پایان کار جدید به عهده فروشنده می باشد.
واحدی
مدت اعتبار گواهی پایان ساختمان و عدم خلاف چقدر است؟
گرمایش برودت پارس
به منظور سرعت در پاسخگویی، کاهش رفت و آمدها مدت اعتبار گواهی پایان کار ساختمان و گواهی احداث ساختمان ، از 6 ماه به 1 سال افزایش یافته است. اعتبار گواهی عدم خلاف ساختمان 6 نیز ماه می باشد.
ghadiri
با سلام و عرض ادب خدمت اعضای تیم گرمایش برودت پارس
بنده ساختمانی را خریداری نمودم که در حال حاضر پایان کار ساختمان صادر نشده است. نقشه آپارتمان طوری طراحی شده است که امکان اضافه نمودن یک اتاق خواب در گوشه ای از فضای خانه وجود دارد ولی نورگیر نمی باشد. امکان دارد با انجام این کار در زمان صدور پایان کار آپارتمان به مشکل برخورد کنیم یا ناظر می تواند از این مسئله چشم پوشی کند؟

گرمایش برودت پارس
سلام، با توجه به اینکه اتاق خواب از جمله فضاهای اصلی آپارتمان محسوب می شود، باید از نور مستقیم بهره مند باشد. در غیر اینصورت تخلف محسوب می شود و آپارتمان مذکور پایان کار ساختمان دریافت نمی کند.
گرمایش برودت پارس
سلام، اخذ گواهی پایان کار ساختمان توسط مالک و یا وکیل قانونی آن انجام می شود.
شفیعی
سلام و عرض ادب ، بنده 2 سال است که یک آپارتمان نوساز خریدم ولی بعد از گذشت 2 سال هنوز پایانکار صادر نشده است. در صورتی که بخواهم در خصوص الزام به اخذ پایان کار و پیگیری پایانکار ساختمان شکایت کنم باید سازنده را طرف دعوا قرار دهم یا فروشنده ؟
گرمایش برودت پارس
سلام، شما می بایست جهت اخذ پایانکار و پیگیری پایانکار ساختمان هر دو طرف را طرف دعوا قرار دهید. زیرا امکان دارد در صورت نبود سازنده و یا فروشنده به شکایت شما رسیدگی نشود.
احمدی مقدم
سلام
روز بخیر
ببخشید میتونم بپرسم اخذ گواهی پایان کار ساختمان بر عهده چه کسی است؟

1000 کاراکتر باقیمانده است


Firefighting-logo.png

ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ، پ 106، طبقه 4، واحد 10.
02166223169 :ﺷﻤﺎره ﺗﻤﺎس 
09194782491
02166223116
:ﺷﻤﺎره ﻓﮑﺲ
ایمیل : gbparsco@gmail.com

برای مشاوره آنلاین در واتساپ کلیک کنید ویا با شماره های ما تماس بگیرید

چت در واتساپ
Close and go back to page

Search