17:00 - 8:00
همه روزه
02166223116
02166223169
تهران- ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ

بلاگ

چگونه پایان کار ساختمان بگیریم؟

چگونه پایان کار ساختمان بگیریم؟

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

چگونه پایان کار ساختمان بگیریم ، بعد از اینکه کلیه مراحل ساخت و ساز مطابق قوانین و به درستی انجام شد، در نهایت نیاز به یک مجوز پایان کار ساختمان از شهرداری دارید، در غیر این صورت امکان دریافت سند نخواهید داشت. در ادامه به مراحل دریافت پایان کار ساختمان می پردازیم.


مراحل دریافت گواهی پایان کار ساختمان

زمانی که کار ساخت و ساز به پایان رسید، نیاز است مدارکی را تهیه و به شهرداری ارائه دهید. ابتدا فرم درخواست پایان کار ساختمان را دریافت و تکمیل نمایید. در صورتی که ساخت و ساز شما به نوسازی مربوط شود، می بایست عوارض مربوط به نوسازی را نیز پرداخت نمایید و رسید آن را همراه داشته باشید. سایر اسناد مورد نیاز شما سند مالکیت رسمی، درخواست به شهردار جهت اخذ سفارش، ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه و تعیین وقت برای بازدید کارشناس دفتر فنی است. لازم به ذکر است که نیاز است کارشناسان دفتر فنی و شهرداری از ساختمان تکمیل شده شما بازدید نمایند، زیرا شما به اسناد بازدید و تأیید نظر آنها نیاز دارید.

شما به مدارک و کارهای زیر نیاز دارید:

  • مدارک شناسایی به همراه فرم گزارش تکمیل شده از روند اجرایی پروژه توسط مهندس ناظر
  • بازدید کارشناس فنی شهرداری از پروژه
  • بازدید کارشناس شهرداری از پروژه و تنظیم گزارش شرایط موجود

مراحل دریافت تاییدیه پایان کار ساختمان

پس از ارائه کامل اسناد ساختمان منتظر نظر کارشناس باشید. در صورتیکه ملک خلافی نداشته باشد تقریباً کار تمام است و ملک به قسمت محاسبات میرود، که شامل ارائه رسید عوارض، گزارش مهندس ناظر در خصوص مرحله تکمیل و برگه اتمام بنا است. برگه تکمیل شامل پیش نویس پایان کار ساختمان و تأیید رئیس بازرس است.
اما در صورتیکه ملک دارای خلافی باشد در کمیسیون ماده 100 مورد بررسی قرار می گیرد. در این مدت زمان با درخواست کتبی از مالک خواستار توضیح ظرف مدت 10 روز می باشند، سپس تصمیمات لازم اتخاذ می گردد. در نهایت رئیس بازرسی، معاون شهرسازی و شهرداری تاییدیه را صادر و به دبیرخانه شهرداری منطقه ارائه می دهد.
حال اگر رأی کمیسیون ماده 100 مبنی بر جریمه نقدی باشد همانطور که در مقاله پایان کار ساختمان بیان شد، مالک جریمه می شود و باید جریمه را پرداخت نماید. در صورتیکه مالک جریمه را پرداخت کرد عملیات تجدید پروانه ساختمانی و یا گواهی پایان کار ساختمانی اخذ می شود. اما در صورت عدم پرداخت جریمه پرونده به کمیسیون بررسی ماده 100 ارجاع می شود و دستور تخریب توسط کمیسیون صادر می شود. دستور تخریب توسط شهرداری به مالک اطلاع داده می شود، اگر ظرف مدت 2 ماه مالک خود اقدام به این کار نکند، شهرداری مستقیماً وارد عمل شده و هزینه تخریب را از مالک دریافت می کند.


پایان کار ساختمان

در این مرحله مالک با دارا بودن مدارک زیر

  • اصل و کپی مدارک شناسایی
  • اصل و کپی سند مالکیت
  • ارائه تأییدیه استاندارد آسانسور برای ساختمان های دارای آسانسور
  • تأییدیه آتش نشانی
  • فیش نوسازی سال جاری پرداخت شده
  • نامه تسویه حساب کامل برای املاکی که عوارض آنها تقسیط شده است
  • برگه گواهی اتمام بنا با تأیید امضای محضری توسط مالک و ناظر

به شهرداری مراجعه و واحد بایگانی شهرداری پیش نویس را آماده می کند، سپس گواهی پایان کار ساختمانی شهرداری تکمیل می شود. این فرم برای تکمیل به امضای معاون شهرسازی، شهردار (معاون مالی اداری)، محاسب و گیرنده نیاز دارد. در نهایت پرونده به دبیرخانه شهرداری رفته و گواهی ممهور به مهر، شماره و تاریخ شهرداری می شود. با اتمام کلیه این مراحل گواهی پایان کار ساختمان صادر می شود.

 

پایان کار ساختمان


مراحل دریافت پایان کار ساختمان قدیمی

در صورتیکه تصمیم به انتقال یک سند ساختمان قدیمی و کلنگی (عمر بیش از 29 سال) را داشته باشید، نیاز به پایان کار جدید است. 3 حالت برای دریافت پایان کار ساختمان قدیمی وجود دارد که در زیر به توضیح آنها می پردازیم.

  • معمولاً بیشتر ساختمان های قدیمی و کلنگی دارای پایان کار قدیمی هستند. برای دریافت پایان کار جدید نیاز است مدارک قدیمی خود را تحویل (نیاز به برگه اتمام عملیات ساختمانی نیست) و درخواست گواهی پایان کار جدید دهید.
  • برخی از ساختمان های قدیمی نیز دارای سند و برگه پایان کار ساختمان هستند. ولی مالک در ساختمان تغییراتی ایجاد کرده است (مثلاً یک طبقه بیشتر شده است). در این صورت به مجوز شهرداری نیاز است. حال اگر مالک مجوز شهرداری نداشته باشد. جهت اخذ پایان کار ساختمان جدید لازم است با تمامی مدارک ذکر شده به شهرداری مراجعه نمایید. پس از آن پرونده ساختمانی به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده می شود و جریمه به آن تعلق میگیرد. پس از اینکه مالک جریمه صادر شده را پرداخت نمود پایان کار جدید صادر می شود.
  • حال اگر ساختمانی قدیمی بدون مجوز، پایان کار و سند ساخته شده باشد. کار برای دریافت پایان کار ساختمانی بسیار سخت و مراحل پیچیده ای را می بایست پشت سر گذاشت.

 

نکات مهم در خصوص اخذ پایان کار ساختمان:

  • پایان کار ساختمان پیش نیاز صدور سند ساختمانی است.
  • هر گاه فروشنده یا سازنده ملک به تعهد خود در قبال اتمام کار عمل نکند، می توان الزام آن را از دادگاه اخذ نمود.
  • پایان کار لازمه هر نوع قراداد رسمی در دفترخانه، اسناد رسمی و تهیه سند است.
  • هزینه پایان کار ساختمان بستگی به کاربری ملک، متراژ، تعداد طبقات و ... دارد. هزینه گواهی پایان کار ساختمان با مالک و دارنده سند است. مگر اینکه بین طرفین توافقی صورت گرفته باشد و طرف مقابل تعهدات مالی را پذیرفته باشد.
  • گواهی پایان کار ساختمان باید شامل مشخصات کامل ساختمان از جمله: متراژ عرصه و عیان و طبقات ساختمان با مشاعات و کاربری های اجزای ساختمان و ... باشد.
    امکان صدور سند مجزا برای هر یک از واحدهای ساختمان با گواهی پایان کار ساختمان امکان پذیر است.


نتیجه گیری

همان طور که بیان شد برای دریافت سند و انواع نقل و انتقالات سند نیاز به پایان کار ساختمانی می باشد. در صورتیکه پایان کار ساختمان موجود نباشد، دریافت سند غیرممکن است. بنابراین برای دریافت پایان کار لازم است شما اطلاعاتی در خصوص نحوه دریافت پایان کار، مدارک و مراحل تشکیل پرونده داشته باشید. در این مقاله سعی نمودیم به طور مختصر شما را با این مراحل آشنا و از سردرگمی احتمالی نجات دهیم. امیدواریم مورد رضایت شما عزیزان قرار گیرد. در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص مشاوره آتش نشانی می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

قدیانی
از کجا بفهمیم ساختمانی پایان کار دارد یا نه؟
گرمایش برودت پارس
سایت شهرداری تهران بخشی را برای استعلام پایان کار ساختمان طراحی کرده است. با مراجعه به این سایت و وارد کردن اطلاعات ساختمان مربوطه، می توانید وضعیت پایان کار ساختمان را بررسی کنید.

1000 کاراکتر باقیمانده است


Firefighting-logo.png

ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ، پ 106، طبقه 4، واحد 10.
02166223169 :ﺷﻤﺎره ﺗﻤﺎس 
09194782491
02166223116
:ﺷﻤﺎره ﻓﮑﺲ
ایمیل : gbparsco@gmail.com

برای مشاوره آنلاین در واتساپ کلیک کنید ویا با شماره های ما تماس بگیرید

چت در واتساپ
Close and go back to page

Search