17:00 - 8:00
همه روزه
02166223116
02166223169
تهران- ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ

بلاگ

کپسول آتش نشانی مناسب منزل

کپسول آتش نشانی مناسب منزل

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

کپسول آتش نشانی مناسب منزل ، یکی از حوادث ناگوار که احتمال رخداد آن در هر خانه ای وجود دارد، آتش سوزی است. وجود کپسول آتش نشانی در هر خانه ای ضروری و لازم است. در صورتیکه طرز کار خاموش کننده و از روش های اطفاء حریق آگاهی نداشته باشید و نتوانید در سریعترین زمان به مقابله با حریق بپردازید، گسترش حریق می تواند خطرات مالی و جانی جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

در این مطلب سعی بر این داریم نکات ایمنی مقابله با حریق در منزل را به شما آموزش دهیم، تا در صورت قرار گرفتن در همچین شرایطی بتوانید به مقابله با حریق بپردازید. بهترین وسیله برای مقابله با حریق در منزل کپسول آتش نشانی مناسب با نوع حریق است. در ادامه شما را با طرز کار کپسول ها و انتخاب مناسب کپسول بسته به نوع حریق آگاه می کنیم.

 

کپسول آتش نشانی مناسب ساختمان

آن دسته از خاموش کننده های دستی هستند که برای اطفاء حریق در قسمت های مختلف ساختمان کاربرد دارند. برای استفاده از کپسول های آتش نشانی و خاموش کننده های آتش نشانی در ساختمان معمولاً از کپسول های حاوی فوم، پودرو گاز، آب و گاز و co2 استفاده می شود.


روش استفاده از کپسول آتش نشانی در منزل

اولین گام برای استفاده از کپسول آتش نشانی مناسب منزل شناسایی نوع حریق است. اینکه چه نوع ماده ای سبب بروز حریق شده است و بسته به نوع حریق کپسول آتش نشانی مناسب انتخاب می شود. عدم آگاهی افراد از نوع حریق و انتخاب غلط نوع کپسول گاهاً خطرات ناگواری را به همراه داشته است. به عنوان مثال: برای خاموش کردن حریق حاصل از اتصالات وسایل الکتریکی و یا مایعات قابل اشتعال کپسول پودر و گاز تحت فشار مناسب است ولی اگر از کپسول دیگری مانند آب و گاز تحت فشار استفاده کنید، علاوه بر خاموش نشدن آتش سبب تشدید حریق نیز می گردد.

نکته1: برای خاموش کردن آتش سوزی وسایل الکتریکی نباید از کپسول های بر پایه آب استفاده کرد.

جهت آگاهی از انواع حریق و استفاده درست از کپسول ها مطالب زیر را مطالعه نمایید. تا در زمان وقوع حریق در منزل بتوانید با آگاهی کامل و حفظ کامل خونسردی تصمیم درست گرفته و بتوانید حریق را مهار کنید.

کپسول مورد تایید سازمان آتش نشانی

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

شناسایی کپسول های آتش نشانی

محل نصب کپسول آتش نشانی در ساختمان

طبقه بندی انواع حریق

نکته2: گفتنی است تولید صدای زیاد کپسول آتش نشانی در شروع استفاده طبیعی بوده و دلیل آن این است که کپسول ها تحت فشار پر شده اند و جای نگرانی نیست. بنابراین توجه داشته باشید که در زمان استفاده از کپسول آتش نشانی، آرامش کامل خود را حفظ کنید و از دستپاچگی بپرهیزید.


مراحل استفاده از کپسول آتش نشانی در منزل

  • حفظ آرامش و خونسردی
  • تشخیص کلاس یا نوع حریق
  • انتخاب کپسول مناسب با نوع حریق
  • کشیدن ضامن
  • حفظ فاصله مناسب با شعله حاصل از حریق
  • باز کردن شیر کپسول و یا فشار دادن اهرم مخصوص استفاده
  • محتوی خاموش کننده به تمامی قسمت های حریق پاشیده شود

 

کپسول آتش نشانی مناسب اتاق خواب

معمولاً اکثر وسایل موجود در اتاق خواب از جنس چوب، فرش، موکت و ... است. برای این مکان ها بهتر است از کپسول آب و گاز در اتاق خواب استفاده شود.


کپسول آتش نشانی مناسب آشپزخانه

آتش سوزی در آشپزخانه بر اثر سوخت مواد غذایی موجود در آشپزخانه رخ می دهد. کپسول های آتش نشانی مناسب آشپزخانه دارای نوع خاصی از مواد شیمیایی مرطوب است، که می تواند برای آتش سوزی مواد خوراکی و روغن های خوراکی استفاده شود. از ترکیبات این کپسول آتش نشانی می توان به بی کربنات پتاسیم اشاره کرد که در دمای بالا به دی اکسید کربن تبدیل می شود و سبب کاهش اکسیژن و در آخر منجر به خفه کردن آتش می شود.
در صورت در دسترس نبودن کپسول آتش نشانی برای اطفاء حریق در آشپزخانه آب اصلاً گزینه مناسبی نیست و باید از روش خفه کردن به کمک پتوی نسوز استفاده کرد، با اینکار مانع رسیدن اکسیژن به حریق شده و آتش مهار می شود.


کپسول آتش نشانی پارکینگ

با توجه به اینکه حریق ایجاد شده در پارکینگ ها معمولاً بر اثر مایعات اشتعال زا و جریان الکتریسیته رخ می دهد. بهترین و مناسب ترین گزینه انتخاب کپسول برای این مکان ها کپسول های آتش نشانی CO2 است.


نکات مهم در انتخاب و خرید کپسول های آتش نشانی برای منزل

وزن کپسول: در زمان خرید کپسول آتش نشانی حتماً به وزن و ظرفیت آن توجه کنید و کپسولی را انتخاب کنید که توسط اعضای خانواده در مواقع اضطراری قابل حمل و جابجایی باشد.

محل نصب: کپسول های آتش نشانی باید در مکانی نصب شوند که احتمال رخداد حریق در آن مکان ها بالا است (مانند آشپزخانه) و قابل دسترس برای تمامی اعضای خانواده و دور از دسترس کودکان باشد.

قیمت خاموش کننده: قیمت کپسول های آتش نشانی با توجه به نوع ماده اطفایی خاموش کننده، برند و ظرفیت کپسول متفاوت است.


نکات مهم پس از انتخاب و خرید کپسول آتش نشانی

  1. آشنایی با طرز کار کپسول های آتش نشانی به شما کمک می کند تا در زمان بحرانی دچار دستپاچگی نشوید و بتوانید به درستی از آن استفاده کنید.
  2. کپسول آتش نشانی در مکانی نصب شود که قابل دسترس تمامی اعضای خانواده باشد و طرز کار استفاده از آن را بدانند و بتوان قبل از رسیدن نیروهای آتش نشانی از پیشروی حریق جلوگیری کرد.
  3. به زمان شارژ کپسول آتش نشانی توجه داشته باشید و اصول نگهداری از کپسول را بدانید.
     

1000 کاراکتر باقیمانده است


Firefighting-logo.png

ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ، پ 106، طبقه 4، واحد 10.
02166223169 :ﺷﻤﺎره ﺗﻤﺎس 
09194782491
02166223116
:ﺷﻤﺎره ﻓﮑﺲ
ایمیل : gbparsco@gmail.com

برای مشاوره آنلاین در واتساپ کلیک کنید ویا با شماره های ما تماس بگیرید

چت در واتساپ
Close and go back to page

Search