17:00 - 8:00
همه روزه
02166223116
02166223169
تهران- ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ

بلاگ

سیستم تهویه و تخلیه دود پارکینگ با جت فن

سیستم تهویه و تخلیه دود پارکینگ با جت فن | تأییدیه آتش نشانی تهویه دود پارکینگ

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

سیستم تهویه و تخلیه دود پارکینگ با جت فن، طبق ضوابط ملاک عمل سامانه های تهویه، تخلیه و کنترل دود تمام ساختمان هایی که تعداد طبقات منفی آنها 3 طبقه و بیشتر باشد و یا مساحت هر طبقه از طبقات منفی ساختمان از 300 متر مربع بیشتر باشد جهت جلوگیری از گسترش دود، حرارت ناشی از آتش سوزی و تهویه گازهای سمی ناشی از کارکرد موتورخانه ها و اگزوز وسایل نقلیه موجود در پارکینگ ها، محیط پارکینگ باید مجهز به سیستم تهویه و تخلیه دود به روش جت فن باشد.


با توجه به اینکه امکان تخلیه هوا در پارکینگ های نیمه باز و بسته بصورت طبیعی وجود ندارد، انتقال هوا باید بصورت مکانیکی انجام شود. امروزه سیستم کانال کشی در سامانه تهویه دود کاربرد ندارد. زیرا این سیستم تهویه روشی قدیمی بوده و دارای معایبی چون جاگیر بودن، افت فشار در کانال و ... است. جت فن های بدون کانال کشی کم صدا هستند و فضای کمتری را اشغال می کنند. انتقال هوا در جت فن با بیشترین بازده از منبع تغذیه به منبع تخلیه صورت میگیرد.
در شرایط عادی می بایست برای تمامی طبقات پارکینگ حداقل 6 بار تعویض هوا در ساعت جهت تخلیه گاز اگزوز خودروها و برای یک طبقه پارکینگ حداقل 10 بار تعویض هوا در ساعت جهت تخلیه دود و عوامل حریق صورت گیرد. در پارکینگ ها تحت هیچ شرایطی نباید میانگین غلظت گاز مونوکسید کربن از ppm50 در زمان 30 دقیقه بیشتر شود.

نکته1: تمامی فن های تخلیه هوا و تمامی تجهیزات مورد استفاده در نصب فن های اصلی تخلیه باید دارای گواهینامه فنی معتبر باشند و در برابر حرارت 300 درجه سانتی گراد حداقل تا 1 ساعت مقاومت داشته باشند. همچنین فن های هوای جبرانی می توانند معمولی باشند.

 

جت فن چیست:

بروزترین روش تهویه پارکینگ جت فن است. به کمک جت فن هوای تزریق شده به داخل پارکینگ به تمامی نقاط پارکینگ میرسد و سبب ایجاد جریان یکنواخت می شود. در نتیجه هوای آلوده به مواد زائد توسط فن های تخلیه دود به خارج از محیط پارکینگ هدایت شده و از آنجا خارج می شود.

 

جت فن
جت فن

 

انواع جت فن:

1-    جت فن محوری معمولی (Normal axial jetfan)
2-    جت فن محوری معکوس شده (Reversible axial jetfan)
3-    جت فن محوری قابل تنظیم (Banana jetfan)
4-    جت فن سانتریفوژ (Centrifugal jetfan)

 

اهداف سیستم تخلیه پارکینگ ها

سیستم تخلیه آسیب های ناشی از دود، حرارت و گازهای سمی ناشی از آتش سوزی را به حداقل میرساند. از پیشرفت و گسترش حریق جلوگیری می کند و مسیرهای فرار را از دود و حرارت پاک می کند. این سیستم ها با پاکسازی مسیر از دود به نیروهای آتش نشانی و امدادی در زمان حریق کمک می کند.
فن های تخلیه دود جهت تزریق هوای تازه و لوازم جانبی در سیستم تهویه و تخلیه دود پارکینگ ها قابل نصب در شفت، پشت بام، اتاق فن و ... می باشد.
در زمان استفاده از فن های مشترک در طبقات مختلف پارکینگ دمپرهای موتوری هوای تخلیه شده و تزریق شده به اندازه تعریف شده تنظیم می گردند. با این مکانیسم جت فن ها با پاکسازی هوای پارکینگ سبب ایجاد تهویه ای مناسب در محیط پارکینگ می شوند.

 

مزایای جت فن ها نسبت به کانال کشی

•    کاهش ارتفاع سقف پارکینگ
•    صرفه جویی در مصرف انرژی
•    حذف نقاط کور تهویه نشده
•    صدای کم
•    کنترل دود
•    زیبایی
•    نصب و اجرای کم هزینه تر و سریعتر
•    هزینه نگهداری پایین

 

کاهش ارتفاع سقف پارکینگ:

برخلاف سیستم کانال کشی در استفاده از جت فن می توان ارتفاع سقف پارکینگ را کاهش داد. این امر موجب کاهش استفاده از مصالح ساختمانی می شود.

 

صرفه جویی در مصرف انرژی:

در سیستم کانال کشی فن مدام در حال کار با بیشترین دور خود است، ولی در سیستم جت فن برخلاف سیستم کانال کشی تا میزان آلودگی به حد مجاز نرسد، ضرورتی ندارد سیستم تهویه عمل کند. بنابراین در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. لازم به ذکر است سیستم کامپیوتری جت فن می تواند به سیستم های آتش نشانی، مدیریت ساختمان و ... متصل شود.

 

حذف نقاط کور تهویه نشده:

بنابر قوانین سازمان آتش نشانی تمام فضای پارکینگ باید تحت پوشش سیستم تهویه باشد. در سیستم کانال کشی با توجه به اینکه بیشتر فضای پارکینگ کانال کشی می شود ولی باز امکان پدید آمدن گوشه های تهویه نشده بسیار زیاد است. سیستم تهویه جت فن با پوشش دهی تمام فضا این مشکل را رفع کرده و تمام فضا را پوشش می دهد.

 

صدای کم:

در ساختمان های مسکونی صدای زیاد سیستم تهویه سبب نارضایتی ساکنین می شود. سیستم کانال کشی بدلیل کارکرد مداوم و گردش هوا در داخل کانال ها و دریچه ها سر و صدای زیادی را به همراه دارد و استفاده از این سیستم کاربردی ندارد. ولی سیستم تهویه جت فن با داشتن لوازم جانبی (سایلنسر) از تولید صدا تا حد زیادی جلوگیری می کند.

 

کنترل دود:

سیستم تهویه جت فن نسبت به سیستم کانال کشی، در زمان حریق توانایی کنترل دود بوسیله دمپرهای موتوری به طبقات دیگر را دارد.

 

زیبایی:

سیستم تهویه جت فن بدلیل کوچک بودن فضای کمتری را نسبت به سیستم کانال کشی اشغال می کند. همین امر تأثیر زیادی در زیبایی پارکینگ دارد.

 

نصب و اجرای کم هزینه تر و سریعتر:

نصب سیستم های تهویه جت فن نسبت به کانال کشی سریع تر و کم هزینه تر است و با تمامی سازه ها و معماری ساختمان ها مطابقت دارد.

 

هزینه نگهداری پایین:

ممکن است در نگاه اولیه جت فن نسبت به کانال کشی هزینه بیشتری داشته باشد. ولی با در نظر گرفتن کاهش هزینه های جانبی و انرژی در مدت زمان کوتاه، به بازگشت سرمایه و کاهش هزینه ها می رسد.

 

طراحی سیستم تخلیه دود پارکینگ به وسیله جت فن

برای طراحی سیستم تخلیه دود پارکینگ، متناسب با شرایط پارکینگ باید یک سیستم تخلیه طراحی شود. شرایط دقیق پارکینگ باید بررسی شود. مثلاً گاهی نیاز است جهت فن ها راتغییر دهیم و یا تعدادی فن به مدار بیفزاییم و یا تعدادی از فن ها را از مدار خارج کنیم.

بررسی هندسه پارکینگ: در طراحی سیستم تخلیه دود نقاط ورودی و خروجی هوا باید شناسایی شود. هوا باید در طول پارکینگ با مسیر هوای طبیعی به حرکت درآید و تا انتهای مسیر ادامه یابد. نقاط ورودی هوای تازه باید شامل رمپ های دسترسی به بیرون باشند.

تعداد جت فن ها: در حالت عادی برای هر 100 متر مربع از کف پارکینگ بطور میانگین حداقل باید 5 نیوتون تراست در نظر گیرد.

نکته: در سیستم تخلیه دود پارکینگ به روش جت فن استفاده از جت فن های کمتر با تراست بالا کم هزینه تر از استفاده جت فن های بیشتر با تراست کمتر است.

ویژگی سقف ها: برای اینکه جت فن ها با بازده بیشتری عمل کنند باید جت فن ها در جهت تیرهای سقف نصب شوند، در صورتیکه مجبور به نصب عمودی جت فن ها با تیرها شویم (امکان نصب در راستای تیرها نباشد) بدلیل تأثیرگذاری کمتر به جت فن های بیشتری نیاز خواهیم داشت.

فاصله فن ها نسبت به هم: بیشترین فاصله فن ها از یکدیگر باید به گونه ای باشد که سرعت هوای پرتابی از یک جت فن، هنگام ورود به جت فن بعدی از 0/2 متر بر ثانیه کمتر نشود.

 

تأییدیه آتش نشانی سیستم تهویه پارکینگ با جت فن | آتش نشانی و سیستم تهویه پارکینگ

جهت صدور تأییدیه آتش نشانی و پایان کار ساختمان رعایت الزامات سیستم تهویه پارکینگ ضروری است، شما می توانید با مراجعه به سایت سازمان آتش نشانی از این قوانین اطلاع یابید.

شرکت گرمایش برودت پارس با دارا بودن مجوز مشاوره آتش نشانی ، اخذ تاییدیه آتش نشانی ، طراحی و اجرای سیستم تهویه دود و اگزاست فن و سیستم های اعلام و اطفاء حریق جزء شرکت های مورد تایید سازمان آتشنشانی می باشد. در صورت داشتن هر گونه سوال یا نظری از طریق تماس تلفنی و یا کامنت می توانید با ما در ارتباط باشید.

محمد صالحی
در تقسیم طبقه برای زون بندی در یک بند عدد2000 گفته شده ولی در یک بند عدد 3000 متر مربع چرا؟
گرمایش برودت پارس
متوجه منظور شما نشدم، بندهای کدام مطلب؟
محمد
هدف از انجام سیستم تهویه و تخلیه پارکینگ چیست؟
گرمایش برودت پارس
سیستم تخلیه پارکینگ مسیرهای فرار را از دود پاکسازی می کنند.
با پاکسازی مسیر فرار از دود به نیروهای آتش نشانی نیز کمک می کند.
از گسترش حریق جلوگیری می شود.
کمک به کاهش آسیب های ناشی از دود، حرارت و گازهای ناشی از حریق

ramezani
سلام
ببخشید، تهویه مکانیکی تخلیه دود پارکینگ مربوط به کدام طبقات پارکینگ میشود.

گرمایش برودت پارس
سلام، در پارکینگ های باز نیاز به اجرای تهویه مکانیکی نیست ، ولی در پارکینگ های بسته طراحی تهویه مکانیکی باید اجرا شود.
ramezani
منظورتون از پارکینگ باز و بسته چیه؟
گرمایش برودت پارس
طبق تعریف مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، یک ساختمان یا بخشی از آن، که به پارک کردن اتوموبیل های شخصی اختصاص یافته و دارای شرایط زیر است: برای تهیه طبیعی پارکینگ، حداقل دو سمت خارجی آن دارای بازشوهایی با توزیع یکنواخت است. در هر طبقه مجموع مساحت گشودگی های خارجی حداقل برابر با 20 درصد مساحت کل دیوارهای پیرامونی پارکینگ در همان طبقه و مجموع طول بازشوهای خارجی نیز دست کم برابر با 40 درصد طول کل دیوارهای پیرامونی پارکینگ در آن طبقه باشد. همچنین دیوارهای داخلی پارکینگ باید دارای حداقل 20 درصد گشودگی با توزیع یکنواخت باشد. پارکینگ باز به حساب می آید.
پارکینگی که باز نباشد پارکینگ باز نامیده می شود.

بهادری
سلام
یه سوال داشتم
میخواستم بدونم در پارکینگ امکان نصب جت فن در مقابل تیرها وجود دارد؟

گرمایش برودت پارس
سلام، برای اینکه سیستم با بازده بیشتری عمل کند باید همراستای تیرهای سقف نصب شوند. اگر به هر دلیلی مجبور به نصب جت فن در مقابل تیرها و یا هر مانع دیگری شدید، باید جت فن ها در فاصله ای برابر با 8 برابر ارتفاع موانع قرار گیرند.

1000 کاراکتر باقیمانده است


Firefighting-logo.png

ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ، پ 106، طبقه 4، واحد 10.
02166223169 :ﺷﻤﺎره ﺗﻤﺎس 
09194782491
02166223116
:ﺷﻤﺎره ﻓﮑﺲ
ایمیل : gbparsco@gmail.com

برای مشاوره آنلاین در واتساپ کلیک کنید ویا با شماره های ما تماس بگیرید

چت در واتساپ
Close and go back to page

Search