17:00 - 8:00
همه روزه
02166223116
02166223169
تهران- ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ

بلاگ

دستورالعمل های ایمنی معماری

ضوابط آتش نشانی | ضوابط آتش نشانی ایمنی در معماری

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

ضوابط آتش نشانی ایمنی در معماری ، ضوابط و دستورالعمل های ایمنی آتش نشانی به سه بخش ضوابط ایمنی معماری، ضوابط ایمنی تاسیسات الکتریکی و ضوابط ایمنی تاسیسات مکانیکی تقسیم می شود. ضوابط ایمنی معماری شامل ضوابط مربوط به آسانسور، ضوابط مربوط به نمای سنگ و شیشه و ... می باشد.


ضوابط آتش نشانی نظام مهندسی تهران

رشد روزافزون جمعیت در شهر تهران، افزایش ساخت و ساز را به همراه داشته است و عدم آگاهی از اصول ایمنی و گاهی کوتاهی افراد مسئول سبب بروز حوادث و سوانح تلخ و ناگوار می گردد که خسارات جانی و مالی فراوانی را به همراه دارد.
با توجه به این موارد سازمان آتش نشانی با کنترل و نظارت براجرای دقیق اصول ایمنی ساختمان ها، علاوه بر بهبود ساخت و سازها آسایش اهالی را تأمین می نماید.


تعاریف


آتریوم:

یک فضای باز قائم که به دلیل ارتباط تعدادی از طبقات ایجاد و برای مقاصدی به جز پلکان، آسانسور، پله برقی، داکت تاسیسات برقی و مکانیکی یا تهویه هوا به کار گرفته می شود.

آزمایش حریق استاندارد:

آزمایش و یا آزمایش های استاندارد ویژه برای شناسایی مقاومت و رفتار مصالح، فراورده ها، اعضا و اجزای ساختمانی در مقابل آتش سوزی، که مشخصات اجرایی آن ها به وسیله مقررات مربوط به خود تعیین خواهد شد.

ارتفاع طبقه و بنا:

منظور از ارتفاع طبقه، فاصله قائم از کف تمام شده آن طبقه تا کف تمام شده طبقه بالاتر است. ارتفاع طبقه آخر بنا، حد فاصل کف تمام شده آن طبقه تا کف تمام شده متوسط سطح بام ساختمان می باشد. ارتفاع بنا به ارتفاع تمام طبقات یا فاصله قائم از تراز متوسط کف زمین طبیعی تا متوسط ارتفاع بام ساختمان گفته می شود.

افزایش بنا:

انجام هر گونه عملیات ساختمانی که سطح و یا حجم بنا را افزایش دهد.

اعضای باربر:

اعضایی از ساختمان که بار مرده و زنده ساختمان را به شالوده ها انتقال می دهند.

اثر دودکشی:

به جریان عمودی هوا درون بناها، ناشی از اختلاف دمای بین بیرون و درون بنا گفته می شود.

بازارچه:

یک مجتمع ساختمانی که شامل تعدادی از انواع تصرف های متفاوت اعم از عرضه کالا به صورت متمرکز و غیر متمرکز، غذاخوری، اماکن سرگرمی، تفریحی و خدماتی باشد.

بن بست:

بن بست بخشی از راهروهای تردد می باشد که به عنوان دسترس خروج مورد استفاده قرار نمی گیرد و می تواند باعث گمراهی متصرفان به عنوان فرار شود. بن بست فقط از یک طرف و یک جهت به راه خروج دسترسی دارد و وقتی یک نفر وارد بن بست می شود راهی ندارد جز اینکه راه آمده را باز گردد.

پناهگاه امن:

فضایی که در هنگام حریق به عنوان فضای امن مورد استفاده قرار میگیرد. مساحت این فضا با احتساب 28/0 متر مربع برای هر نفر محاسبه می گردد.

پلکان خارجی:

پلکانی که بیش از یک طرف در ارتباط مستقیم با فضای آزاد باشد.

پلکان فرار:

به پله های فلزی که صرفاٌ برای ساختمان های موجود که پیش از زمان ابلاغ مبحث سوم مقررات ملی ساختمان مجاز است و به صورت پله خارجی اجرا شود گفته می شود.

تخلیه خروج:

بخشی از راه خروج که بین خروج و معبر عمومی قرار گرفته است.

تصرف:

منظور از تصرف، نوع بهره گیری از بنا یا بخشی از آن است که به مقاصدی معلوم در دست بهره برداری بوده و یا قرار است به آن مقاصد مورد استفاده واقع شود.

تغییرات:

هر گونه دگرگونی یا تغییر و تبدیل در ساختمان، در راه های خروج از ساختمان و در تأسیسات مکانیکی و برقی ساختمان که به قصد افزایش ساختمان نباشد.


...
 
منبع:

 
 
www.125.ir



جهت مطالعه ادامه مطالب به فایل pdf مراجعه نمایید.

1000 کاراکتر باقیمانده است


Firefighting-logo.png

ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ، پ 106، طبقه 4، واحد 10.
02166223169 :ﺷﻤﺎره ﺗﻤﺎس 
09194782491
02166223116
:ﺷﻤﺎره ﻓﮑﺲ
ایمیل : gbparsco@gmail.com

برای مشاوره آنلاین در واتساپ کلیک کنید ویا با شماره های ما تماس بگیرید

چت در واتساپ
Close and go back to page

Search