17:00 - 8:00
همه روزه
02166223116
02166223169
تهران- ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ

ویدیو آموزشی

راه های مقابله با حریق های آشپزخانه ای

راه های مقابله با حریق های آشپزخانه ای

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

راه های مقابله با حریق های آشپزخانه ای ، حریق های آشپزخانه ای معمولاً بر اثر سوختن روغن های خوراکی رخ می دهند. در این مقاله سعی بر این داریم تا شما را با حریق های آشپزخانه ای و راه های مقابله با آنها آشنا کنیم، تا در صورت وقوع حریق های کوچک بدون کمک نیروهای آتش نشانی بتوانید جان خود را نجات و از گسترش حریق جلوگیری نمایید.

حریق های آشپزخانه ای

در آشپزخانه به دلیل وجود اجاق گاز، وسایل برقی، روغن ها، مواد شیمیایی و مواد اشتعال زای دیگر، حریق های زیادی رخ می دهد. همین امر باعث شده تا محیط آشپزخانه یکی از پرخطرترین نقاط در منازل به شمار آید. برای جلوگیری از خطرات و کاهش آسیب های احتمالی می بایست به ایمنی آشپزخانه توجه ویژه شود و راه های مقابله با حریق های آشپزخانه ای را بدانید، تا در زمان وقوع آتش سوزی در آشپزخانه دچار استرس و دستپاچگی نشوید.

آتش سوزی از طریق اجاق گاز و سوختن روغن های پخت و پز و گیاهی جزء آتش سوزی های کلاس K به شمار میرود. این نوع حریق ها به دلیل قابلیت اشتعال بالا سریع گسترش می یابند. بنابراین آتش سوزی های کلاس K را نباید با خاموش کننده های آبی خاموش کرد و فقط باید این گونه حریق ها را با روش خفه کردن مهار کرد. 

 

روش اطفاء حریق در آشپزخانه

انجام مراحل ساده زیر می تواند شعله های آتش بر روی اجاق گاز و یا ماکروویو را کنترل و مهار کند.

در صورتیکه اجاق گاز دچار حریق شد، شعله گاز را خاموش کنید و جریان گاز را قطع کنید و هرگز از آب به عنوان ماده اطفایی در این گونه حریق ها استفاده نکنید. زیرا نه تنها حریق را مهار نمی کند بلکه ممکن است باعث گسترش حریق نیز شود. و اگر وسیله برقی مانند مایکروویو دچار حریق شد، آن را از برق بکشید. برای خاموش کردن آتش سوزی های ناشی از برق قبل از قطع کامل جریان برق از آب استفاده نکنید. این کار خطر برق گرفتگی را نیز به خطر آتش سوزی اضافه می کند.

اگر ماهیتابه و یا هر ظرف دیگری که بر روی شعله اجاق گاز است دچار حریق شد، هرگز از آب برای خاموش کردن آتش استفاده نکنید که منجر به پرتاب روغن و گسترش حریق می شود. در این گونه مواقع، درب ظرف را بگذارید و تا سرد شدن کامل ظرف از هر گونه سرک کشی به آن خودداری کنید. زیرا ممکن است حریق خاموش شده در اثر ورود اکسیژن مجدد شعله ور شود.

نکته: اگر حریق صورت گرفته در آشپزخانه بزرگ است و سرعت رشد بالایی دارد سریعاً محل حادثه را ترک کنید و با سامانه 125 جهت اطفاء حریق تماس حاصل نمایید.

فیلم زیر نحوه خاموش کردن حریق حاصل از روغن درون ظرف بر روی شعله اجاق گاز را به شما آموزش می دهد.

 

جهت ایمنی ساختمان ها و منازل خود می توانید مقاله مربوط به شرایط ایمنی ساختمان در برابر حریق را نیز مطالعه نمایید.

 

1000 کاراکتر باقیمانده است


Firefighting-logo.png

ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ، پ 106، طبقه 4، واحد 10.
02166223169 :ﺷﻤﺎره ﺗﻤﺎس 
09194782491
02166223116
:ﺷﻤﺎره ﻓﮑﺲ
ایمیل : gbparsco@gmail.com

برای مشاوره آنلاین در واتساپ کلیک کنید ویا با شماره های ما تماس بگیرید

چت در واتساپ
Close and go back to page

Search