17:00 - 8:00
همه روزه
02166223116
02166223169
تهران- ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ

بلاگ

سیستم اگزاست فن

سیستم اگزاست فن | طراحی سیستم تهویه و اگزاست فن

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

سیستم اگزاست فن ، فن اگزاست فن به کنترل و از بین بردن بوی نامطبوع کمک می کند و دارای دو حالت خروج هوا و گردش هوا می باشد. اولین هدف اصلی نصب اگزاست فن تخلیه هوای آلوده، مواد زائد، گرمای بیش از حد و رطوبت است. ساده ترین نوع اگزاست فن هودهای آشپزخانه ای می باشند.


سیستم تهویه و اگزاست فن

آتش سوزی با تولید دود و حرارت همراه است. دود حاصل از آتش سوزی قدرت دید را کم می کند و سبب افزایش مرگ و میر می شود. بنابراین جهت ایمنی ساختمان ها علاوه بر نصب سیستم های اعلام حریق و اطفاء حریق ، اجرای سیستم های تهویه و تخلیه دود لازم است. سیستم تهویه و اگزاست فن با کم کردن غلظت دود حاصل از حریق، خسارات ناشی از خفگی را به حداقل رسانده و شرایط بهتری را برای نیروهای امدادی و آتش نشانی مهیا می کند. همان گونه که بیان شد سیستم های اگزاست فن دارای دو حالت خروج هوا و گردش هوا می باشند. سیستم اگزاست فن در مدل خروج هوا بر عکس سیستم های مکنده، هوای آلوده را از محیط می کشد و از محیط خارج می کند. در مدل گردش هوا، هوا پس از فیلتر شدن دوباره به محیط باز میگردد.

دستگاه اگزاست فن دارای رویه ای از جریان برق است، که سبب چرخش موتور و به حرکت انداختن پره ها می شود. بطوریکه زمانی پره ها شروع به چرخش می کنند که موتور فن شروع به کار کند. با چرخش پره ها گرد و غبار، هوای گرم و آلوده از محیط خارج و محیط پاکسازی می شود. همچنین اگزاست فن به طور بالقوه با از بین بردن و کاهش مواد زائد به ایمنی و سلامت افراد کمک می کند. بنابراین استفاده از دستگاه اگزاست فن در محیط هایی که دارای تهویه مناسبی نیست کاربرد دارد. لازم به ذکر است که در بیشتر دستگاه های تهویه اگزاست فن ترموستات وجود دارد. با گرم شدن هوای محیط ترموستات فعال شده و سبب به حرکت درآمدن موتور و چرخش پره ها می شود، بدین وسیله محیط اطراف اگزاست فن خنک می گردد.

با توجه به اینکه هوای گرم به طرف بالا و سقف در حرکت است، برای اینکه اگزاست فن بتواند عملکرد بالایی داشته باشد و بطور کامل هوای گرم را از محیط خارج کند باید در ارتفاع بالایی نصب شود. در این صورت عملیات سریع انجام شده و هوا سریع خنک می شود.

نکته: دستگاه های اگزاست فن علاوه بر پاکسازی محیط برای از بین بردن رطوبت هوا نیز موثر می باشند.

 

وجود اگزاست فن در اتاق های تمیز

بدلیل اهمیت زیاد ورود و خروج هوا در اتاق های تمیز وجود اگزاست فن در این اتاق ها ضروری است. در این اتاق ها استفاده از اگزاست فن های فیلتراسیون کاربردی تر می باشد، زیرا هوای این اتاق ها از مرحله های گوناگون فیلتراسیون از هوا ساز تامین می شود.

 

انواع اگزاست فن

اگزاست فن ها دارای سه نوع: سقفی، آکسیال و یوتیلیتی و فن آنها در دو نوع: آکسیال و سانتریفیوژ می باشد، فن ها معمولاً یک طرفه و فورواردی هستند.

 

سیستم های اگزاست فن:

برای تخلیه گرد و غبار، گاز، بخار و مواد زائد موجود در سالن های صنعتی از هواکش های تخلیه استفاده می شود. برای این منظور دو سیستم موجود است: 1- سیستم تخلیه کلی هوا 2- سیستم تخلیه موضعی هوا
در سیستم تخلیه کلی هوا با نصب تعدادی هواکش می توان هوای محیط را تخلیه کرد. ولی در سیستم تخلیه موضعی هوا با نصب یک سیستم کانال کشی که شاخه های آن روی ماشین آلات مشخص قرار دارد، هوای آلوده مربوط به هر ماشین تخلیه می شود. سیستم تخلیه موضعی هوا قبل از اینکه مواد زائد در محیط پخش شود آنها را با حجم کمتری از محیط خارج می کند و هواکش کوچکتری برای این سیستم مورد نیاز است. بنابراین سیستم تخلیه موضعی از سیستم تخلیه کلی مزیت بیشتری دارد. 

 

سیستم تخلیه موضعی هوا:

این سیستم موضعی دارای اجزای زیر می باشد.

1-    هود
2-    هواکش
3-    سیستم کانال کشی
4-    فیلتر
5-    کانال عمودی و یا دودکش

 

هود:

هودی که بتواند با خارج کردن حداقل هوا بیشترین میزان مواد آلوده را از محل مورد نظر خارج کند، کاربردی تر است. هودها دارای دو نوع باز و بسته هستند. در مدل باز تمام قسمت های هود قابل جدا شدن می باشد و سیال، صفحه و تیغه ها در این هود قابلیت جابجایی دارند. در مدل بسته هوای کمتری از محیط خارج می شود. این مدل دارای بازده بیشتری بوده و از نظر اقتصادی به صرفه می باشد. هودهای باز می توانند در محل ثابت باشند ولی هودهای متحرک مناسب مکان هایی می باشند که نیاز به جابه جایی، تمیز کاری و تعمیرات دارند.

 

نتیجه گیری:

با توجه به مطالب فوق که درخصوص اگزاست فن ها بیان شد، سیستم تهویه و اگزاست فن ها در زندگی بشر دارای اهمیت زیادی می باشد. اگزاست فن ها با ایجاد هوای تمیز، شرایط مناسبی را در زندگی بشر فراهم آورده اند. امروزه با پیشرفت های فراوان اگزاست فن ها در اکثر منازل و محیط های مسکونی، کارگاه های صنعتی و ... مورد استفاده قرار می گیرند. اگزاست فن ها کاربردهای زیادی دارند مانند از بین بردن گرد و غبار، پاکسازی هوای آلوده، خنک کردن هوای محیط، از بین بردن رطوبت محیط و ... . استفاده از سیستم های تهویه و اگزاست فن در ساختمان ها در هنگام حریق خسارات ناشی از حریق و خفگی را به حداقل میرساند.

در این مقاله سعی نمودم مطالبی را در خصوص سیستم های اگزاست فن خدمت شما عزیزان بیان نماییم، امیدواریم این مطالب برای شما کاربران مفید واقع شده باشد. شرکت گرمایش برودت پارس ارائه دهنده خدمات مشاوره آتش نشانی ، اخذ تاییدیه آتش نشانی ، طراحی و اجرای سیستم های اعلام و اطفاء حریق ، تهویه و تخلیه دود پارکینگ با جت فن و اگزاست فن می باشد. جهت درخواست مشاوره آتش نشانی و یا اجرای کلیه سیستم های آتش نشانی می توانید با ما در ارتباط باشید.

شکوفه خوجه
سلام بعد از حریق فن فشار مثبت باید چند دقیقه کار کند؟
بعد از حریق فن هوای تازه سیستم اگزاست باید چند دقیقه کار کند؟

گرمایش برودت پارس
فن فشار مثبت در حالت استاندارد 10 دقیقه کار می کند و با توجه به شرایط حریق قابل افزایش است.
سیستم اگزاست نیز در حالت عادی 6 مرتبه در ساعت کار می کند و همانند فن فشار مثبت بسته به نوع و میزان حریق قابل تغییر است.

سارا حسن زاده
با سلام
جهت کاهش سروصدای ناشی از توربلانس هوا اگزاست فن مکشی در یک محیط صنعتی چه راه حلهایی را پیشنهاد می دهید.
با سپاس

گرمایش برودت پارس
سلام، اضافه کردن لرزه گیر سر خط لوله های اگزاست فن به شما پیشنهاد می شود.
کریمی
راه پله ساختمان ما وسط قرار گرفته و هیچ نورگیری نداره می خوام بدونم داخل راه پله باید آب افشان قرار بگیره یا اگزاست فن تهویه؟
گرمایش برودت پارس
اگر راه پله در وسط ساختمان قرار گرفته باشد، شما باید اگزاست فن تهویه ( فن فشار مثبت ) در نظر بگیرید که هم به صورت کانال و هم مستقیم انجام می شود.
موسوی
با سلام.
برای اجرای سیستم های اعلام حریق، اطفاء حریق، اگزاست فن ( تهویه مکانیکی دود ) و مقاوم سازی سازه های فلزی در برابر حریق چه باید کرد؟

گرمایش برودت پارس
سلام، بهترین راه مشاوره گرفتن از شرکت های مجری ایمنی و آتش نشانی می باشد.
موسوی
ممنون از پاسخگویی تون. یه سوال دیگه ام داشتم خدمتتون، نقشه های سیستم اعلام حریق، اطفاء حریق و اگزاست فن ( تهویه مکانیکی ) قبل از اجرا باید به تاییدیه سازمان آتش نشانی برسد؟
گرمایش برودت پارس
خیر، درصورتیکه شرکت مجری ایمنی و آتشنشانی مسئولیت ایمنی کار را برعهده گیرد دیگر نیازی به تاییدیه آتشنشانی ندارد. در زمان پایان کار ساختمان مورد تایید کارشناس سازمان آتشنشانی قرار می گیرد.
مولایی
سلام .وقت شما بخیر .
شرکت شما در زمینه نگهداری و تعمیرات سیستم اگزاست فن هم فعالیت دارد؟

گرمایش برودت پارس
سلام، بله یکی از خدمات شرکت گرمایش برودت پارس نگهداری و تعمیرات سیستم اگزاست فن می باشد.
گرمایش برودت پارس
پارامترهای کاربردی برای تعیین اگزاست فن، نوع فن، ظرفیت هوادهی، فشار استاتیک، صدای تولیدی می باشد.
mantashlo
برای انتخاب اگزاست فن چه پارامترهایی را باید در نظر گرفت؟

1000 کاراکتر باقیمانده است


Firefighting-logo.png

ﯾﺎﻓﺖ آﺑﺎد، ﺑﻠﻮار ﻣﻌﻠﻢ، ﺳﻪ راه ﺟﻮاد زﻧﺪﯾﻪ، ﻧﺒﺶ ﺧﯿﺎﺑﺎن زﻧﺪﯾﻪ، پ 106، طبقه 4، واحد 10.
02166223169 :ﺷﻤﺎره ﺗﻤﺎس 
09194782491
02166223116
:ﺷﻤﺎره ﻓﮑﺲ
ایمیل : gbparsco@gmail.com

برای مشاوره آنلاین در واتساپ کلیک کنید ویا با شماره های ما تماس بگیرید

چت در واتساپ
Close and go back to page

Search